zaterdag 16 april 2011

NIET in Ligfiets& deze maand (1)

klapperende spieren

Gestroomlijnde fietsen en hoge snelheden, allemaal fantastisch. Maar waar is het nu menselijkerwijs ook om begonnen?
Wat mij betreft om een gezond en evenwichtig getrained lichaam.
Dat zorgt namelijk behalve voor lage ziekenzorgpremies voor een hogere kwaliteit van welbevinden.
Wat ik ook bij ligfietsers/velonauten nog zo vaak tegenkom zijn in verhouding ongespierde armen, buik en bovenlichamen.
De ontdekking van Derk Thys' roeifiets was voor mij dan ook een enorme 'eye-opener'. Maar vanuit zijn lineaire aandrijving bleek het me ook niet moeilijk om niet alleen de buik- en rugspieren te trainen maar met behulp van een zgn. 'inversie-' (of 'omkerings-') constructie ook de triceps en borstspieren (pectoralis).
Anders dan bij de roeifiets (waarbij je bij iedere haal uit het stoeltje komt) drong zich als op te lossen debacle aan het verschil in lengte van de arbeidsslag van de arm- in verhouding tot de beenslag.
Dat loste ik in eerste instantie op door een geleidewiel aan een soort schuiftrompet-achtige buizenconstructie naar voren te laten steken bij de bankdrukslag. Terwijl het koord vast zat aan een vast punt ten opzichte van het frame. De afgelegde afstand van het aandrijfkoord van de armen werd daardoor 2x zo lang.
Te veel van het goede natuurlijk maar door de inversieconstructie gewoon wat lager aan het klapstuur te bevestigen vond ik vanzelf de juiste verhouding tot de afgelegde weg van de voetenslede.
Tot zover het instapmodel (voor beginners).
Ondertussen heb ik dankzij het pionierswerk van een andere door Derk Thijs geïnspireerde bouwer, Warren Berger, het rendement van de aandrijving verbeterd.
Door toepassing van zijn 'Berger-block' kan ik het verschil in lengte van de arbeidsslagen oplossen waarbij arm- en beenkabel eigenlijk éen geheel vormen.
Snelheid (30km/u max.)en rendement zijn hiermee verbeterd.

Het is daardoor alleen niet meer mogelijk even uit te rusten met de armen door alleen met de benen aan te drijven zoals aanvankelijk kon. Het is dan ook van belang je eigen kracht goed te kennen en de afstand die je wilt afleggen.

Precies waar ik de fiets voor gebruik dan ook: woon-werk éen keer per week. Als afwisseling van roei- en roulerend gebeuren.
Het is een training waarvan het effect lang aanhoudt en bijzonder goed voelbaar is in je armen en (nobele) inborst.

Met als 'doping' slechts müesli verrijkt met wat lecitine, creatine en soja-eiwit voel ik zo, op een leeftijd van bijna vijftig nu, nog steeds trillende groeiprikkels door m'n armspieren spelen!

5 opmerkingen:

  1. Helemaal gelijk Mick , op de Rechtop fiets (bukker) gebruikte ik mijn armspieren nog genoeg door er op te steunen , maar nu op de ligger is dat helemaal weg en ben ik ook helemaal verslapt in het bovenlijf en zoals mijn grote vriend A.Schwarzenegger ooit verkondigde , je haalt alleen het maximale uit de training als je het hele lijf traint dus niet alleen de benen of armen .
    Ik moet ook nodig weer aan de gang maar het is moeilijk om tijd en inspiratie te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,

    Juist reden te meer om te proberen het met je -reeds bestaande- hobby te verenigen !
    Door meer spieren in te zetten bij de aandrijving vermijd je ook verzuring in de beenspieren beter.
    Ik vermoed dat je het door jou beschreven meehelpen met de armen met een rondgang vd voeten op de racefiets ook wel enigzins bereikt door Pjotr's 'Quest 451'.

    mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt Mick. Ik herken op de Q451 het actieve gevoel in het bovenlijf dat ik op vouw en terrein fiets kon hebben. Dat gezegd hebbende, het compleet relaxte liggen op de Fuego bevalt me heel goed. Mijn kleine Cruzbike is daarom een heel mooie aanvulling op mijn collectie liggers :-)

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verhaal Mick, en o zo herkenbaar ik heb tot mijn 38e aan wielrennen gedaan maar toen ik gestopt ben met de wedstrijdsport ben ik gaan tourfietsen, en fitness gaan doen vooral om begeleid af te trainen.
    In het fitness centrum liepen de hele dag&avond gespierde, van hoog testosteron, eieren, enzymen en andere shakes voorziene mannetjes met twee spijkers onder de billen, en dat was best mooi om mee te maken.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik, sinds ik de Quest heb weinig gebruik meer maak van de racefiets, een enkele keer pak ik de moutainbike nog voor een boodschap in het dorp of op vakantie in de bergen, buitenland.
    Voor mij werk moet ik iedere week twee keer sporten in het fitness centrum, en daar roei ik per keer10 km. daarna 10 km. crossen, en soms nog een uurtje spinnen. En ik train zo mijn hele lijf verder wil ik niet meer zo breed worden als vroeger anders pas ik niet meer in de Quest #lol
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik op de veiling kwam werken trainde ik nog meer en regelmatiger dan nu.
    Het was dan echt puur genieten om de karren een zwiepert te kunnen geven met die armspieren!
    Tegenwoordig wordt de pret helaas wat gedrukt door een pijnlijke heup en voet.
    Maar als je helemaal gezond bent is het zéker een gemiste kans om je tot het draaien van cirkeltjes met je voeten te beperken...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen