zondag 27 februari 2011

McPherson aanpassen


Velomobielen hebben meestal een (in verhouding tot zwaardere voertuigen) eenvoudige stuurinrichting met Mcpherson-veerpoot. Dat betekent dat het veerelement tevens het draaipunt vormt.
Omdat die alleen aan de bovenkant opgehangen telescoopveer anders alle kanten op zou vliegen hangt deze aan de onderkant aan drie kogelkopjes. Behalve de stuurstang C die de verdraaiing regelt zijn er ook 2 ophangingen of stabilisatorstangen (A en B) te vinden.
Aangezien ik niet voor niets genoegen neem met een vm met open wielkasten wil ik dan ook dat de stuuruitslag maximaal is. Dat blijkt lang niet het geval te zijn met de Limit maar ik heb de oorzaak gevonden.
De door Jan vervangen ophanging aan de linkerzijkant (aan A) heeft hij niet alleen van ijzer gemaakt maar drukt het wiel naar buiten.
De fiets gaat zo een voorkeur krijgen voor het naar links rijden. Terwijl de verkeersregels me zeggen rechts aan te houden…

Je kunt dat gelijk (misschien ook bij uw fiets?) constateren door de stuurkogelpen (C) even los te halen. Het wiel moet dan ongeveer naar voren blijven wijzen.
Vind ik dit erg?
Mijn hart doet zeer. Maar behalve dat ik het gebogen ophangstripje nu weer van aluminium ga buigen probeer ik ook -als het origineel- deze wat kleiner te maken zodat de band verder de kast in kan (rood rondje). Dat scheelt allemaal in draaicirkel.
Gelijk regel ik de spoorbreedte wat bij (B) zoals Gerhard destijds zo fijn bij m’n Alleweder heeft gedaan. Zodat ik deze fiets hopelijk ook door het hele huis zal kunnen verrijden.

Nu mijn beroemde Panda ook nog stilstaat door ‘waterslag’ (een lekke koppakking waardoor geen auto meer) kan ik de Alleweder voorlopig zeker nog niet missen!

6 opmerkingen:

  1. tip: ik neem aan dat je spreekt over het gebogen plaatje aan de voorkant van stang A. Ga niet moeilijk doen met buigen van dat soort stripjes maar monteer een haaks stukje profiel. Boor een gaatje erin en maak gebruik van de nieuwe kogelkopjes. Dat levert minder speling op. Als je toch aan de slag gaat......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wilfred,

    Dat plaatje bedoel ik idd. De platte o-ringen dwingen tussen de moeren dwingen het draadeind- en daarmee de wielophanging- in een bepaalde ('rechtuit')stand.
    Hoe je dat denkt te vervangen door een kogelkop is me echt niet duidelijk...

    Mvg Mick










    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Quest heeft tegenwoordig op de plek van dat gebogen plaatje een stukje metaalplaat horizontaal uitsteken. In dat plaatje een gat en in dat gat dus het kogelkopje gemonteerd. Het kommetje kan je dan natuurlijk aan de draadstang draaien.
    Zie http://wimschermer.blogspot.com/2010/10/mini-quest-in-aanbouw.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het opzoeken WF!

    Ik heb ook al gezocht naar foto's van ophangingen van andere velomobielen maar dat vlotte niet echt.
    Nu zijn er natuurlijk wel meer verschillen id ophanging vd Limit en Quest (de hoogteverschillen en het vastzetpunt vd B-stangen).
    Als dit een lichtere besturing oplevert ben ik wel in voor een experimentje. Maar ik laat 't even afhangen van of ik nog 2 kogelkopjes rijk ben. En zal eerst aan een kant een proefopstelling proberen om in te schatten wat er gebeurt in dat geval.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar een foto van een ophanging van een andere velomobiel kan je toch zo krijgen? Gewoon vragen!

    Nu is het voor een Strada/Mango rijder veel makkelijker om een plaatje te schieten van de wielophanging, maar ik wil me wel even uitleven. Ik kan niet beloven wanneer de foto's klaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Maarten,

    Ik heb bij de Alleweder het indraaien vd voorwielen vergemakkelijkt door diabolo-rubbers te bevestigen.
    Maar waarschijnlijk beinvloedt dat het Ackermann-effekt negatief in de bochten. Dat moet ik nog uitzoeken maar denk ik wel te kunnen merken.
    Dat zou slecht zijn voor m'n snelheid en het afslijten van m'n banden.

    Behalve de manier van ophangen is de plaats waar de draadstangen beginnen en de hoek die het wiel maakt (wat bij een Quest minder is natuurlijk) ook van belang.
    m.a.w. Zó veel informatie gaat er echt niet op een foto'tje!
    Ik zal dat zelf in een proefopstelling moeten proberen en daar kom ik momenteel niet aan toe.
    Dat omdat ik momenteel ook nog de rol van amateur-automonteur op me neem.

    Ik heb trouwens wel 'n adres voor full-dynema gevonden (zg. 'D-12') in Zaandam...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen