Helaas, helaas, na 120 km was de pret al weer voorbij. Op de terugweg van m'n werk in Amstelveen Donderdag bleek de mantel van het dynemakoord doorgesleten over de aluminiumsnek: Derk heeft gelijk dat dat niet lang goed gaat hoewel ‘toegeven’ eigenlijk niet in mijn woordenboek staat…
Ik vermoed dus dat de 'stoere Groninger' van het EK 2010 met zijn remblokje op de boegspriet als blokkeer-mechanisme en pré CVT-snek er een behoorlijke hoeveelheid dynema doorheen moet jagen. Als aandrijfkabel heb ik bijna een lengte van 5 meter nodig!
Oorzaak is dus kennelijk echt wel het materiaal aluminium zelf. En niet de overspring-kerven die ik (en hij) hadden dichtgeplamuurd....
Want de cvt-snek die ik als laatste ‘testte’ is keurig strak doorgetrokken natuurlijk.
Na een eindje huiswaarts steppen kon ik -aangestaard door kinderen op een speelplaatsje ad Amsterdamse weg- het beschadigde deel op de snek terug leggen, huiswaarts roetsend in een lager verzet.
De knoop van het retourkoord op de revolverring was nog vrij makkelijk los te maken en iets strakker te spannen.
Geluk bij een tegenslag is dat ik op die route met weinig aanpassing langs Watersport Oost kon rijden om vast nieuw dynema te kopen.
Maar dan wel voor terugkeer naar de nylon (berg-)snek.
Jammer, want ik vind de gewone snek prettiger schakelen. Toch eens kijken of ik die tzt niet eens kan klonen in kunststof...Als ik weer eens tijd over heb.
Zoals ik eerder schreef heb ik een manier bedacht om de al beschadigde zwarte snek voor opnieuw uitscheuren te behoeden. De binnendiameter van de snek aan die kant is namelijk 26,14mm en daar past precies een (standaard) voorvork-buisje in.
Door die in axiale richting open te zagen kreeg ik een gleuf waar de knoop van het dynema achter kan blijven. Deze zaagsnede heb ik met een vijl wat afgerond om niet in het koord te snijden.
Recht afzagen van de van fijndraad voorziene buis was makkelijk door langs een balhoofdsconus te zagen die ik er opdraaide.
Allemaal leuk en aardig maar de ruimte tussen as- en buisje bleek toch onvoldoende om de as nog vrijelijk te laten draaien. Dat moet vooral naar aanvoelen tijdens de backstroke kon ik me zo voorstellen...
Het werd dus een lus gebogen in een stukje ijzerdraad waarvan ik de uiteinden rond de as wegboog. Zonder die te raken dus.
Minder mooi natuurlijk maar als het mijn snek daarmee redt wel acceptabel op die plek!
Tandwieltje er weer op en nu zal me voorlopig toch wel niets meer kunnen gebeuren dacht ik zo hé (?)
Helaas kon ik ook de cvt spanhuisconstructie nog weer afbreken want die neemt niet genoeg lengteverschil op bij gebruik van een kunststof bergsnek.
Zal ik dan nooit tijd over houden om de Limit weer in elkaar te zetten?!
Moet 'ZonDvloed' zijn, maar een bewerking wordt niet mooi meer...
BeantwoordenVerwijderenEn 'veil' moet 'vijl' zijn ;-)
BeantwoordenVerwijderenMick,
BeantwoordenVerwijderenZelf heb ik een roeifiets met alu snek en revolver systeem. Nu ben ik ook eigenwijs geweest en met dynema zonder mantel gaan rijden. De eerste keer brak het dynema bij 850 km. Het lijkt wel wat sneller te slijten dan op de kunststof snek. Inmiddels al weer 400 km met de huidige dynema kabel. Ik gebruik 3,0 mm zonder mantel. Zit er geen oneffenheid in je snek/ veel zand?
Hoi,
BeantwoordenVerwijderen@ Erwin: Bedankt, ik heb het verbeterd. Ik heb zelf last van een lichte woordblindheid (of zou 't komen omdat ik op de 'veiling' werk?).
itt Veel anderen (ook bloggers) maak ik me daar wél druk om. d/t/dt Spelling heeft daar trouwens niets mee te maken, daar zijn gewoon regels voor!
@ Pieterz: Bedankt voor je reaktie, altijd blij met reakties van mede-roetsers en helemaal 'eigenwijze'!
Het kan zijn dat jij een andere soort dynema gebruikt zonder die -kennelijk- zwakke mantel. Bij 850km zou ik nog wel n's overwegen of ik met alu/dynema zou blijven rijden of niet!
Watersport Oost verkoopt ook een goedkoper soort (3mm) dynema die wat zwaarder is. Deze zou maar even over de 100kg aan kunnen ipv ruim 500.
Die heb ik niet getest. Omdat ik aannam dat deze eerder zou breken maar dat hoeft niet zo te zijn.
Heb jij een cvt-snek (dus zonder overspring groeven) of een pré-cvt, gemaakt voor derailleur?
Mvg Mick
@mick
BeantwoordenVerwijderenik heb een cvt snek
De eerste keer was het trouwens gewoon met het dynema van derk voordat die brak op 850 km. Tweede kabel licht er nu op via een webwinkel.
Meestal roets ik in het middensegment van de snek. Kruissnelheid dan tussen de 30 en 35
groet, pieter
Bedankt Pieter, graag word ik op de hoogte gehouden door je nav je ervaringen.
BeantwoordenVerwijderenGewoon die cvt-snek gebruiken kan me veel werk schelen. Ik heb vaag plannen om met urethaan-compound een imitatie van de alu uitvoering te maken.
Maar dat is veel werk natuurlijk want dan moet ik eerst een mal maken (van gip?).
Bij watersport Oost betaal ik trouwens 1,40euro p/m vd sterke en 50ct pm vd zwakkere versie (3mm).
Mvg Mick
Hi Mick,
BeantwoordenVerwijderenIk heb me de instructie video's eens bekeken op de roeifiets pagina: http://tinyurl.com/6e4rn4a
Snap nu eindelijk waar je het altijd over hebt met je 'CVT-Snek' enzo :D Was en is voor mij altijd moeilijk volgen, de enig keren dat ik roeifietsen heb mogen aanschouwen was in het voorbijgaan op de woon-werk route.
Zou zo'n roeifiets me van mijn 'Velomobiel-buikje' af kunnen helpen?
;-)
Hoi Erwin,
BeantwoordenVerwijderenIk vind het al knap als je de werking van de opeenvolgende systemen in de Thys-sage kunt volgen, dat zijn namelijk afzonderlijke hoogstandjes van techniek !
Ik kan je garanderen dat je je buikspieren hiermee traint. Het plaatselijk 'wegtrainen'
van massa (alleen op die plek) is feitelijk niet mogelijk.
Maar omdat je spieren in die streek korter worden zul je minder, of in ieder geval kleinere porties in een keer eten. Wat een positieve uitwerking heeft op de vetvergaring.
Bovendien train je er de centrale rugspier en armen ook mee dus de workout (over dezelfde afstand) en energieverbranding krijgen een grotere impuls dan met alleen een rondtrappende beweging van je benen.
Daarbij is het heel leuk om te doen en hou je de positieve uitwerking ook vrij lang bij je zonder je 'moe' te voelen.
En ik kan het weten want ik heb net de halve Fortenroute gereden met Mark (Alf-dag)!
Mvg Mick
Hoi Mick,
BeantwoordenVerwijderenLeuke uiteenzetting over de buikspieren hierboven. Nu snap ik waarom ik na 11.000 km roetsen, in iets meer dan 1 jaar, nog steeds dat wasbordje niet heb. ;-) Je slaat de spijker op z'n kop dat het erg leuk is om te doen. Dat je roetsen lang kunt volhouden heb ik tijdens de 6 uurs op CV 2010 gemerkt, 220 km's in 6 uurtjes.
Voor de aandrijfkabel is dyneema zonder mantel de beste keus. Met mantel slijt het te hard. Dit komt doordat er bij op en afrollen rond de snek extra wrijving ontstaat tussen de kern en de mantel. Die zitten immers los van elkaar. De kabel moet de overgang van gebogen naar recht goed en het liefst zonder extra wrijving kunnen maken.
Overigens haal ik nu, in de winter, de 800 km op 1 kant van een kabel bij lange na niet. Het is nu eerder 400 km op 1 kant. Ik kijk uit naar het voorjaar, dan gaat de kabel weer langer mee.
Groets,
Maas
Hoi Maas,
BeantwoordenVerwijderenDie ´wijsheid´ over buikspieren heb ik eigenlijk uit de fitness~wereld. Daar denken mensen namelijk ook ff snel hun buikvet kwijt te kunnen raken, maar zo simpel is het nu ook weer niet.
Ik kan me idd vinden in je beschrijving van het gebeurde.
Voor de mantel plotseling brak (waarna de kern als wol uiteen kon rekken) zag ik wat bruine schroeivlekken optreden. Maar dat leek niet ernstig...
Wrijving ligt idd in het verlengde van warmte.
Ik dacht misschien wrijving met het aluminium. Maar als dat interne wrijving is rijd ik dus nog steeds rond met een verkeerde kabel!
Groets, Mick
Als het iets is waar dyneema niet tegenkan is het (wrijvings) warmte. Het smeltpunt is namelijk niet heel hoog. Bij het minste of geringste breekt het dan gewoon.
BeantwoordenVerwijderenHet gele Derk Dyneema zit vol met een soort impregneer. Het is niet te vergelijken met een veredelde scheerlijn. Door het impregneer is er weinig wrijving tussen de vezels in de kabel. Als het slijt zie je dat dan vooral aan de buitenkant op de snek. Daar komen dan de pluizen op tot er op den duur gaten in vallen.
Dit zo opschrijvende... misschien is de levensduur van de kabel dus wel te verlengen door er tussentijds wat impregneer op te smeren. Maar hoe kom je nu weer aan dyneema impregneer? Eigenlijk staat het toch wel fris, af en toe een verse gele kabel...