maandag 19 juli 2010

Vlaggetjes

Omdat ik van het beschouwende type ben spreid ik mijn indrukken en conclusies over zo'n gebeuren als de Fortenroute en maak dwarsverbanden.
Dat kan vandaag want ik heb weer een vrije dag gedaan gekregen.
Zowiezo weinig handel op de veiling momenteel. Lucky me!

Zo zaten er inderdaad nogal wat "hindernissen" in de tocht. Maar dat vormt voor mij juist aanleiding om de vlag te verdedigen.


"Welke vlag?" -vroeg Wim Schermer, enkele seconden voor 't realiseren dat ik het over mijn boegsprietvlaggetje had. Voor mij reden om (over)assertief te reageren met "Zie je nu wel dat je die zelf niet ziet?!".
Even voorbijgaand aan het feit dat hij maar één werkend oog heeft maar refererend aan een nooit geschreven "Wat er gezegd wordt".

Dat is namelijk ook weer zo'n drogreden die ik hoorde van nota bene een ligfietser die "niet steeds naar zo'n vlag aan de voorkant van zijn fiets zou willen kijken". Precies hetgeen dat iemand denkt die nog nooit op 'n ligger gereden heeft dus! Die denkt dat je fietsend bezig bent de blauwe hemel te bestuderen.
In plaats van het wegverkeer voor je. Gezien de non-verbale imitaties ook- excuzes les mots (de moeilijke woorden).

Nu werd mijn enthousiasme de paarse Quest van Yvonne de Muis onderaan de Schellingwoudebrug te zien staan tussen de gele nog versterkt door de midscheeps staande maar onmiskenbare fietsvlag! We zouden dus de veiligheid van deze snelheidsmaniakken kunnen waarborgen als Pa Pinkelman en Moeder Overste!

Dat ook een verkeersbelemmerende lambada constructie ons vlaggendragers niet kon tegenhouden omdat de glasfiber vlaggenstokken zich soepel mee lieten buigen zal misschien toch door deze of gene recumbentveteraan zijn waargenomen en toont aan dat we een failproof techniekje in huis hebben...Alleen die velomobielconservatieve 'knop in de kop' moet even om.

Als het grote publiek nu zo graag een vlaggetje op onze praalwagens ziet, wees grootmoedig en gun ik ze dat : Een kleine prijs voor zo'n fijne hobby!


Als je "bang bent voor een kinderfietsje aangezien te worden", neem dan van mij aan dat dat juist in je voordeel werkt. Want Jaap Aap rijdt 10X zo lief over 'n ligfietser heen dan over 'n kind! Komt door hun eigenwijszigheid.
Die je ook mét zo'n gave vlag echt nog wel genoeg uitstraalt hoor!

Ben ik blij (onder mijn vlag van 1m70 doorkijkend dus)dat ik aan komen rijdend nog eerder gezien word dan het mij mogelijk is (vanwege de lange neus van een velomobiel) de andere verkeersdeelnemer te zien achter 'n auto, heg of bij een straathoek!

Door haar vlag meer naar de achterkant op te steken prevaleert bij de Muis dus kennelijk om haar hond Astra veilig te stellen voor het achteropkomend verkeer. In plaats van haar benen.
Maar dat vind ik niet...!

8 opmerkingen:

  1. Krijg ook vaak het goedbedoelde advies van collegae die me hebben zien rijden om een vlaggetje op m'n Alleweder te zetten. Maar dat ga ik écht niet doen hoor, ook niet na jouw pleidooi ;-)

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom niet, je hebt toch ook 'n snor?

    groeten Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, tegen zoveel logica kan ik niet op ;-) Zal er vanmiddag meteen een aanschaffen. Een mooie zeeroversvlag LOL...

    Maar serieus; ik heb eigenlijk nooit het gevoel dat ik over het hoofd gezien wordt. Niet in situaties waar een vlag dat zou verhelpen in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik wel.
    Toen ik in de stad bij de Bilderdijkstraat niet verder kon vanwege wegwerkzaamheden en zodoende in een eenrichtingsstraatje terechtkwam.
    De grote auto die mij -niet eens snel- naderde keek volledig over me heen! Alleen hard schreeuwen kon nog voorkomen dat ik in elkaar gedrukt zou worden...
    Dan ga je wel 'n 2'keer nadenken over wat nu eigenlijk belangrijk is!
    Maar lees ook eens over ongelukken op andere blogs waarbij steeds remmen te laat kwam! Pé Komen onlangs nog bij een straathoek bijvoorbeeld...Quemo die frontaal geschaafd wordt door een bromfietser...
    Je kunt ook de dood van een ander op je geweten krijgen natuurlijk...
    Een politicus wordt vaak verweten "dat hij niet luistert naar de roep van de samenleving". Dan zou een regering van ligfietsers allang demissionair zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry Mick, ook ik ga je hier nog altijd niet steunen. Als jij het prettig vind, moet je uiteraard gewoon lekker met je vlag blijven rondrijden. Voor mij ben je d'r niet meer of minder om maar gewoon nog altijd Mick.

    Maar ik heb onlangs weer een bevestiging gehad dat een vlaggetje weinig nut heeft. Vanuit de auto zag ik een ligfiets naderen in de verte. Pas toen hij dichterbij was, zag ik ineens een oranje vlaggetje op z'n fiets wapperen. Of zou hij die juist op dat laatste moment hebben gemonteerd tussen waarnemen van de ligfietser en het waarnemen van het vlaggetje?

    Nee, voor mij echt geen vlaggetje. Ik blijf het een stuk schijnveiligheid noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De kans dat je niet gezien wordt vanachter een obstakel is zonder vlag 100% en dat jij de ander niet ziet idem dito.
    Mét een vlag is de kans dat je gezien wordt zeker bij niet te grote snelheid een stukje groter.
    Het oog is bovendien in staat de hersenen sneller te laten reageren (de zgn. 'reflex')dan de interpretatie ervan (b.v "oh 't zal wel een kindje wezen", of "Nou hij moet maar op míj wachten!")dus die reflexwerking kan nog een extra effect in je voordeel zijn.
    Ik begrijp best dat bloggers incidenten in hun voordeel uitleggen...Maar er is natuurlijk ook een andere kant!

    Wat niet wil zeggen dat ik je stukjes niet graag lees(maar om nou te zeggen "...hulp nodig hebben...")!

    Met vriendelijke groet Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tsja, zoals Wilfred hierboven al zegt: het is echt schijnveiligheid. Heel leuk dat je het pleidooi houdt, er zijn wel meer mensen die willekeurige meuk op hun fiets bouwen. Het enige wat wél helpt is:
    - Goede verlichting, ook overdag wanneer het wat donkerder is, in tunnels
    - Herkenbaar belgeluid
    - Duidelijke, deterministische beweging door het verkeer (niet 2 meter voor de afslag, maar 30 meter voor de afslag je hand uitsteken en je daaraan houden)
    - Stapvoets rijden in onbekende en onoverzichtelijke situaties
    - Spiegels, zeker op de ligfiets, maar op veel rechtopfietsen zou dit ook helpen

    Incidenten komen niet doordat mensen jou niet hebben gezien; ze komen doordat mensen jou niet hebben gezien én jij hun actie niet hebt gezien. De enige manier om zeker te weten dat je niet wordt overreden is: Oogcontact maken en vooruit (en ver achteruit) kijken. Anticiperen.

    Automobilisten in Nederland zijn best goede autorijders; getuige een van de laagste auto-auto-ongelukcijfers in de wereld (per hoofd van de bevolking). Fietsen en voetgangers blijven hier echter, ondanks dat het op zichzelf veiligere voertuigen zijn, ver achter bij dit cijfer en dat is gewoon de schuld van de fietsers en voetgangers zelf. Het is een rommeltje, mensen doen maar wat en denken dat ze zich niet aan regels hoeven te houden. Het is normaal om tientallen malen in een fietsritje van 5km de verkeersregels te overtreden en gevaarlijk gedrag te vertonen - want 'er is toch geen kruisend verkeer' en 'dan kan ik doorrollen, anders moet ik weer optrekken'. Bullshit. Fietsers zijn gewoon bestuurders en wandelaars zijn ook verkeersdeelnemers. De auto is sterker dan beiden en daar is het de verantwoordelijkheid van de fietser om daar rekening mee te houden.

    En dat brengt me op nog een zijstraatje: veel fietslichten staan standaard op rood en autolichten standaard op groen. Dat is ook een van de redenen dat fietsers vaak door rood rijden. Daar moet wat aan gedaan worden.

    Terug naar mijn hoofdpunt: vlaggetjes alleen zijn schijnveiligheid (een vlaggetje dat met 30 km/h boven een haag uit beweegt is NIET herkenbaar als fiets, een vlaggetje op zichzelf heeft nul oppervlak, is onzichtbaar in het donker en al helemaal onzichtbaar overdag in diffuus licht, wat heb je er dan nog aan? Zet dan een lamp op een stok, als je toch extra weerstand wenst) en je doet 100x meer aan fietsveiligheid door spiegels en een werkende, luide en herkenbare bel aan te schaffen, en vooral te anticiperen in het verkeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Emile,
    Een hoop woorden maar het betekent dat ik moet lijden onder de tegendraadsheid van andere velomobilisten. Die alles wat het goedbedoelende publiek ons aanraadt in de wind slaat aan advies.
    Want dat zet kwaad bloed natuurlijk !
    Zij zien ons en niet wij dus zijn zij de specialisten in deze dunkt me...
    Voor zover ik weet is alleen Wim Schermer iemand die iets aan objektieve veiligheid deed. Zijn remwegtesten.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen