zaterdag 10 juli 2010

Speedplay ATB versus SPD (2)

Na het uit-tapen van de gebruikte Speedplay plaatjes meende ik dat het schoengebeuren uit 2 delen bestond. Toen deze hun plaats op de Agu-schoenen hadden gevonden bleek de schoen niet echt vast te krijgen aan het linkerpedaal (dat ik voorzichtigheidshalve eerst in de trike gedraaid had om uit te proberen)…

Toen ik het tweede isolatieband beplakte pakketje uitpakte bleek waarom: Weer onder het zwarte kunstofdeel (met metalen 'hoedje') bleek nog weer een oranjegekleurd siliconenplastickje te horen dat het zwarte deeltje omhoog moet drukken!
Met als gevolg dat 't rechterpedaal z'n werk wel in 1 keer goed deed.
Dat flexibele stukje lijkt niet zo moeilijk na te maken maar m'n knipwerk aan 'n rond platrubberen waterkoppelingafdichting gaf in elk geval niet de juiste 'shore'.
Het doordrukdeel stak nu goed naar buiten maar de schoen was nu helemaal niet meer in de passing te krijgen.
Dat lukte me wel met 'n rolletje ducktape maar de linkerschoen zit daardoor nog wel iets te los.

Desondanks ben ik vandaag op de roets de Schellingwoudebruggen over geweest met de combinatie om toch een indruk te krijgen: Echt fijn rijden met niet steeds een bestraffende veerdruk aan je voet zodra je je voet maar iets roteren wilt.
Echt een hele bevrijding!

Omdat het landinwaarts richting Zunderdorp drukkend heet aanvoelde (en wat heb ik ook te zoeken bij 'de Snuffelaar' in Purmerend?)besloot ik in navolging van Juf Katje & de Muis naar 't Ijselmeer af te buigen. Dat was idd veel draaglijker!

Voordat ik de weilanden door was bezorgde ik wel een jong veulen aan de hand van een meisjeskind de stuipen... Ze was met haar vader en moeder die ook nog een ander volwassen paard begeleidden.
Het oudere paard ervoor (in dezelfde bruine kleur bijna zeker de moeder) bleef rustig maar 't veulen sprong op bij mijn nadering en 't meisje schrok en schreeuwde waardoor ze ook nog 'n reprimande van haar vader te verduren kreeg!
Waarop ze 't spontaan op een huilen zette. Ik remde abrupt bij dit schouwspel.
Hoewel ik zelf de Revolver eigenlijk helemaal niet hoor en ze ook nog op míjn fietspad liepen wou ik dit familiedrama verder toch niet op mijn geweten hebben!
Niettegenstaande dat de roets niet zo makkelijk draait als een trike was dit toch wat ik deed om via de autostrook het gezelschap met een boog omheen te rijden.

En fin bij de Deen in Marken nog 2 grapefruits gekocht. Maar niet het toeristisch gedeelte ingegaan. Ik neem aan dat die bollen zelf het best weten welke voedingsbestandelen nodig zijn om de vitamine-C zo effectief mogelijk in het lichaam op te nemen. En ze smaakten in elk geval heerlijk in de schaduw!

Conclusies:
- Een bajonet achtige koppeling aan de pedalen zoals de Speedplay's is veel ontspannender rijden dan continu de 'corrigerende' veerdruk van SPD en vind ik dus te verkiezen.
-Dat hoeven van mij niet persé Speedplay's te zijn vanwege de vele onderdelen ingeklemd onder slechts 2 schroefjes op een vervuilende plaats onder de schoenen.
-meer dan 100 euro vind ik echt te veel voor 'n stel pedalen waar je ook nog n's moeilijker op loopt want dikker dan de SPD-plaatjes.
-Als goedkoper alternatief (nog geproduceerd?)denk ik aan het vergelijkbare produkt de 'Bebop' pedalen van Wim Schermer.
-De Aldi schoenen (helaas al te lang in de kast om nog te ruilen)kan ik misschien nog gebruiken door opplakken/schroeven van 'n extra rubberzool, maar waren in feite een miskoop.
-Omdat ik nu toch minstens 2 kliksystemen door elkaar ga gebruiken ben ik blij met de Lidl fietsschoenen en als laatste aanwinst hun schoenenrekje om 'smorgens tijdig de bij die fiets passende schoenen terug te vinden!

Afgebeeld rekje kon ik trouwens al voor 15 euri krijgen in Amstelveen. Dat ik met de trike bezocht...


En dat ik dat zomaar in elkaar kreeg thuis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten