woensdag 21 juli 2010

nieuwe tweedehands free-float pedalen

Vanochtend had ik geen best begin; De zin was er om met de Thys revolver naar ’t werk te tuigen maar… Toen ik hem uit de schuur trok herinnerde ik me dat ik de ontbrekende (Speedplay) pedalen in de Alleweder had gemonteerd tbv. De Fortenroute!
Nu zat ik ruim in de tijd want de Revolver is een pijlsnel karretje maar nadat ik ’t rechterpedaal voorovergebogen uit de FAW gedraaid had leek het niet recht in de voetenslede van de roets te schroeven…
Ik wilde niets forceren in de haast en besloot de door mij –eigenljk al terzijde gelegde- dubbelzijdige SPD-pedalen dan maar te monteren.
Dat deed ik maar daar kreeg ik al spijt van voor ik de indische buurt uit was. Want een akelige kramp in m’n rechtervoet met weerzingwekkende uitstraling naar de knie deden me rechtsomkeerd maken…
Het was me weer helemaal duidelijk wat bij mij de ‘hielspoor’ provoceert!

Waarna het echt te laat nog was om met iets anders dan de auto in Aalsmeer te geraken, om vóór 6:45 in te klokken.
De pedalen heb ik later op de dag wel goed in de slede van de bankdrukfiets gekregen. Maar het wat moeizamer indraaien vh rechterpedaal lijkt wel ’n soort kenmerk van de Speedplay pedalen , ook de nieuwe.

Welke nieuwe? Tweedehands nieuwe, deze!



Goed Gocycle af, hoe kwam ik daarvoor ook al weer aan mijn spullen?
Precies, via Marktplaats. Door anderen een plezier te doen die iets gekocht hebben waar ze achteraf toch spijt van kregen.
Dat is niet alleen goedkoper en sociaal, het is ook beter voor de CO2 uitstoot.
Zo’n ijskap smelt namelijk van onder én van boven af!
Advertenties met een telefoonnumer hebben voor dat je kan controleren of degene die je geld gaat overmaken zijn levering zal nakomen. Uit privacy-overwegingen heb ik het nummer weggeretougeerd.

Wel moest ik iets aan met de erbij aangeboden schoenen maat 44.
Op mijn werk loop ik zelfs op speciaal op maat gemaakte Bata’s maat 41 ! En om er dan krantenpapier in te gaan stoppen…
Ik schreef ‘Bart’ dus dat ik de pedalen met de plaatjes wel wilde hebben zonder de schoenen voor 50 euro. Daar hoorde ik ’n weekje niets meer over. Een teken dus dat je in elk geval niet ál te hoog was met het bod….
Maar andere biedingen kwamen er ook niet (zichtbaar) dus hij ging akkoord en zo heb ik ze vandaag dan toch binnen!


Ze rijden heerlijk hoewel ik er nu wel weer een derde click-systeem bij heb…
Maar goed daar heb ik mijn schoenenrekje voor en ook de schoenen. Dat zijn namelijk de ‘Race- en spinning-schoenen’van de Aldi geworden.

Dat zijn ook de enige met de drieschroefs- Look gaten in de zool. ATB schoenen met rubberzolen hebben bmw alleen SPD gaatjes of sleufjes.
Ik denk niet dat er schoenen zijn waar de platen rechtstreeks op passen, zonder het (Look)adaptorplaatje.
De schoenen klikken veel beter vast dan de ATB-versie die ik bij de Revolver kreeg (maar hebben dan ook een stalen veer in de zool).En de ophanging met 4 boutjes (eigenlijk 7!)is natuurlijk veel degelijker.

Wel moet ik met deze schoenen niet op het zeil in de keuken komen. Sterker nog: Er is eigenlijk helemaal niet op te lopen…



Zoals Paul kan zien heb ik ondertusssen zonnebrandcreme in m’n schoentje gekregen.

Maar zo slecht als mijn start was met de roets op SPD-schoenen zo heerlijk heb ik de Zeeburgerbruggen als proefritje met de nieuwe pedalen vanmiddag bestegen!
De verbinding aan de fiets voelt door de stalen u-veren ook veel degelijker terwijl ze toch goed los komen door m’n voet (nog) verder te draaien.


Echt een aanrader voor gevoelige voeten deze Speedplay-Light pedalen wat mij betreft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten