Omdat ik vandaag een vrije dag had wou ik de 'besleuving' vd andere blauwe Thys wel ff uitvoeren...
Zoals dat in de praktijk vaak blijkt zit er daarbij een addertje onder 't gras.
Toen ik een ander (RR) achterwiel had ingezet zonder snelspanner (om de plaats voor de boring te kunnen bepalen) bleek de pat van de pré CVT toch wel weer te verschillend!
Ik wil het daarom op een andere manier benaderen maar daarover later.
Het viel me al een tijdje op dat het dynema op het veelgebruikte deel van de snek toch wel snel achteruit is gegaan...de van zichzelf soepele kabel voelt daar hard en stug aan, de mantel is zwart en rafelig...
Nu ik 't wiel er toch uit had heb ik daarom de kabel maar gelijk omgedraaid. De knoop van het slechte gedeelte heb ik er met de elastiekhaak uitgepulkt en doorgeknipt.
Aan de knoop op de revolver heb ik het 4,5 meter lange koord eruitgetrokken waarbij gelijk bleek dat dit deel dat ik eigelijk nooit gebruik vanwege de grootte van de bergsnek nog prachtig van kwaliteit was.
De nieuwe knoop (dus in de revolver vd voetenslede) heb ik uitgevoerd als 'achtknoop'. Een tip die ik nog kreeg van Jacques Choppinet.
En dit is het resultaat:
De goede kijker ziet dat het elastiek nu wederrechtelijk een groef verspringt. Dat is nodig omdat ik anders een langer elastiek nodig lijk te hebben: Hoe korter 't dynema hoe langer 't elastiek immers.
Maar ik blijk daar gewoon mee weg te komen omdat ik 't laagste verzet toch niet gebruik...
Het systeem lijkt eigenlijk zó failproof te werken dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat achtervorkvering verstorend zou werken. Maar dat heeft Derk een keer geschreven dus dat zal dan wel...!
Nog een tip. Even een drupje secondenlijm op de uiteindes van de aandrijfkabel. Dan rafelt het niet en kun je het heel makkelijk door de revolverring of de snek steken. Smelten werkt namelijk maar even bij dyneema.
BeantwoordenVerwijderenBedankt vd tip Maas-Maarten.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook even geprobeerd het uiteinde te versmelten maar dat leverde juist een dikke klont op die ik al helemaal niet meer zou kunnen doorhalen.
Daarop knipte k nogmaals een stukje af en dat kon ik door 't bloktandwieltje halen.
G roets, Mick
Ja dat was de 1e keer inderdaad wat prullen vooraleer ik het ook geklaard had!
BeantwoordenVerwijderenOver de failproof-heid van het systeem: ik heb er nog maar 2 keer de kabel af gehad, telkens bij regen. Maar er is dan ook ergens in het midden een klein stukje uit de snek gebroken...
Voor de rest: fijn fietsen zo! (binnen 7 dagen 1200 km roetsen op de lowlands...)
Stoer Teun!
BeantwoordenVerwijderenMvg Mick