donderdag 15 juli 2010

vreemde wielen inpassen

Omdat er op mijn ligfiets-site nogal eens van 'middelpunt van gesprek' wordt gewisseld is 't misschien wel aardig ipv per fiets eens een sóórt van verbouwing te belichten.
In dit geval van de trike met aan 1 kant een door mij ingespaakte grote trommelremnaaf en een roeifiets met achterpataanhangsel die zo een groter achterwiel kreeg.

"Mick' -vragen ze me wel eens, "Hoe flik je 'm dat toch?"
Dan sta ik te glimmen natuurlijk en vertel ik trots:


"Kijk na mijn aanrijding met een lantaarnpaal op de Amstelbrug was het rechterwiel van m’n trike nog wel recht maar het lager kennelijk niet zo fris meer; Een tik bij iedere omwenteling alsof er iets aanliep terwijl er toch echt niets zichtbaar was. Het laatste gevolg om weg te poetsen .
Zo wou ik niet naar België om aan het Triketreffen te beginnen.

Nu had ik dus op CycleVision van Velomobiel.nl twee 90mm grote eenzijdige SA trommelremnaven gekocht en eigenlijk over voor de trike ivm incompatibileit met de oude Allewederassen. Verder had ik weinig tijd ivm doorgaande arbeidscontractverplichtingen te Aalsmeer.
Een wiel spaken en vervangen zou nog wel gaan maar het hele remsysteem op de schop...

-Daardoor kwam ik op een leuk derde wiel aan de wagen idee met een open trommelrem waar je zó inkijkt maar nog steeds afgeremd door de grappige zijdelings uitflappende velgremmetjes van Jan Eggens!


Omdat er bmw geen richtbokken bestaan voor eenzijdige wielen vervaardigde ik dit op eenvoudige wijze zelf van een stukje hoekprofielrail en een van de SA-assen waar aan 2 kanten 'n m6 boutje in gedraaid dient te worden;



wat dus in de workmate belandde. Een eenvoudige griptang gebruikte ik als indikatie voor het richten.

-Om een 28”achterwiel in m’n bankrukfiets te krijgen maakte ik uit bij het ‘Aluminiumcentrum’ gratis meegekregen plaat (van wel 0,5 cm dik!) achterpatverlengers. Zouden ze weten dat ik een website heb?






Het lukte me zelfs om de V-brakes hun remfunctie te laten behouden bij dit grotere wiel. Dat 'n lichter systeem is dan de bij 't wiel 'behorende' rollerbrake.

En het doel is louter om te snoeven ende brallen? Geenzins.
Omdat het kleinste tandwiel dat op 'n Nexus-naaf gemonteerd kan worden een 16 tands is strekt dit in m'n voordeel.
Boven de 5'versnelling versnel ik immers inwendig op de naaf met 'n slechter rendement tot gevolg...

Dus een beetje vreemd, maar wel lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten