maandag 19 juli 2010

Fortenroute gezellige uitputtingsslag


Gisteren voor het eerst de ‘Fortenroute’ eens geprobeerd mee te rijden. Ik was toch wel benieuwd of ik deze tochtklassieker uit zou kunnen rijden van 170 km.


Een afstand waar mijn fietsenpark niet echt voor bedoeld is maar natuurlijk wel een uitdaging. Zeker ook gezien m’n niet te beste rechterbeen…

Omdat ik onlangs de Thys 222 Revolver als een van m’n snelste trainingsmachines heb bijgekocht leek dat een voor de hand liggende keuze.
Vrijdag bracht me aan m’n verstand dat ik daar toch wel wat risico’s mee zou nemen.
Een hondje sprong voor m’n wiel toen ik met de roets door het Amsterdamse bos reed.

Ik wou bij de (goedgesorteerde) Lidl in Amstelveen ’n item vinden dat in Amsterdam niet te krijgen was.
Dat het nog riskant zou zijn die middag de roets (ipv de trike) te pakken bleek toen ik ten val kwam door een klein niet te ontwijken hondje. Dat alleen maar oog had voor z’n speelkameraadjes…
Ik had ’n nare schaafwond links en blauwe plek door de klap van het stuur dat ik hierdoor tegen m’n been kreeg.

Toch niet zo’n veilige keuze dus natuurlijk voor de Tocht der tochten’!’
Een tocht ook waarbij ik eindelijk weer n’s met de Amsterdamse ligfietsers zou kunnen uitrijden vanaf het Centraal station waar Mark-Jan het beginpunt had gepland. De groepsfoto's zijn ook door hem genomen, dank daarvoor!

Anderen had ik bij het CycleVision nog gesproken, ken ik van hun blogs of berijden gewoon hun interessante fiets. Zoals een 28” Flevoracer.
Ook had ik de kans –maar dat wist ik nog niet!- ‘de Muis’ en vriendin van Juf Martje eens te ontmoeten die samen met Majoor Kees en Wim Schermer n.b. vlak bij mijn huis de hoofdgroep opwachtten!

Ik had me trouwens wat proberen te oriénteren dit keer op de deelnemers zodat ik ze zou herkennen van hun blog bijvoorbeeld zoals ‘Ron Dekker’ of te wel ‘Motorororka’!


Deze bleek niet alleen een onverschrokken wegafzetter bij oversteekplaatsen maar ook nog een begenadigd slotenmaker!


Met Wim schermer kon ik de voordelen van free-float pedalen uitwisselen, hij met zijn Beebops, ik met de Speedplay-frogs. Daar krijg ik trouwens nog een paar van komende week, tweedehands van Marktplaats. Ook veel prettiger voor je knieën.

Ook waren er natuurlijk gewoon vertouwde gezichten zoals Marcel Beekmans en zijn reisgenoot Rob Hebbes uit Purmerend, goed gezelschap!

Maarten Sneep komt trouwens uit ‘Bilthoven’ zo las ik waar ik n.b. onlangs geweest ben omdat m’n broertje en schoonzus ‘r een huis gekocht hebben.
Dus zo’n voorbereiding via ’t net kan zinniger gesprekken opleveren!

Zo zag ik dat Elmi Westra haar eigen weblog heeft en eerlijk gezegd maakte ik me bij voorbaat al zorgen of zij deze tocht nou wel zou kunnen uitrijden met een –door mij zwaar onderschatte, ik geef het toe- Raptobike.

Waarvan er drie meereden maar echt niet 1 moeite had met het tempo of het voleinden van de tocht…Wat ik niet zeggen kon!

Omdat ik weet dat de FAW best een zware fiets is die aerodynamisch natuurlijk geen Quest is had ik ‘ter compensatie’ het dekje er steeds over… en dicht…
Maar dat is zelfs schaars gekleed toch wel érg warm!

Leuk was dat een “newbe” in ligfietsland en maar wel Questbezitter, “Jan” me spontaan zijn Quest aanbood om proef te rijden tijdens een eetstop, en zijn SPD-schoenen!
Maar groot was natuurlijk de hilariteit toen ik feitelijk niet over de rand kon kijken door het lengteverschil tussen hem en mij…
Waarop ik grappend terug kwam met “Voor mij eentje ‘voor kleine mensen’ en dan gelijk eentje van carbon!”.

Ik heb dus bewondering voor ieder die de tocht heeft uitgereden en maar ook voor de door hen gekozen fietsen!

Er was b.m.w. ook maar 1 uitvaller trouwens, maar toen reed ik nog in de kopgroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten