vrijdag 2 juli 2010

Besleuving achterpatten

Nog voor ik de kans kreeg de Thys revolver te kopen had ik een plan klaar om de met Nexus inter-4 geconfigureerde roets te verbeteren. Door opschaling van haar versnellingsnaaf. Van een 4 naar een Nexus (‘premium’) 8-versnellingsnaafnaaf.


Tot mijn niet geringe enthousiasme namelijk toonde een monteur van een inmiddels door ‘Giant’ overgenomen fietsenzaak aan dat in de nieuwere Nexus naven wel degelijk weer sperlagers worden gebruikt!
Prima geschikt voor de “Rolls-Royce ervaring” bij het roetsen dus, zoals de roller-ramp van ThysID.
Dan alleen met een planetair stelsel. Deze naven bestonden eenvoudig nog niet toentertijd.

Wel heeft zo’n planetaire versnellingsnaaf meer verlies dan de snek (in andere versnellingen behalve de 5’). Maar heeft daarentegen een makkelijker (sneller) terugschakelfunctie, brug-op.
Wat goed van pas kan komen bij de aanwending als bankdrukfiets (gebouwd op m’n T.222 pré-CVT).

Het 28” wiel dat ik tweedehands in Haarlem kocht met de Nexus premium 8 zal daarom ook na de aanschaf van de Revolver zijn weg gaan vinden in een Thys frame.

Van de Revolver patten kan ik mooi afkijken hoe ik een 28” achterwiel (zonder omspaakaktiviteiten) in de –centrische- 26” achtervork vd pré CVT kan krijgen.

De spullen hiervoor heb ik verder al in huis want ik vond het toch wel sympathieker om dan tenminste de versnellingsversteller op het stuur voor de N.8 bij de eerdergenoemde dealer te bestellen:
Als dank voor de tip zeg maar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten