maandag 8 maart 2010

Dempende kettingrol

Hoewel ik mijn nieuwe kettingloop van de Flevobike Alleweder beter vond dan de originele (met 2 geleidewielen) was de opstelling nog wat experimenteel en grof gemonteerd aan de lange draadeind M10.


Direkt aan de bodem dus lawaaiig, het fitnesswiel te klein en niet goed bestand tegen de raggende werking van een fietsketting continu… Geen wonder, hij is gemaakt om ’n koord met gewicht eraan te geleiden.
Dat terwijl ik van Hafa een M8 écht geleidewiel heb gekocht tijdens cyclevision in Sloten met een dempend rubber.
Het maakt natuurlijk nogal uit of de diameter 35mm rond ’n M10 of 50mm rond ’n m8 bout is.
Bovendien is het Hafa wieltje gemaakt voor ’n ketting met ’n dempingsrubber er om heen.
Maar om ook de demping naar de als klankkast rondbazuinende metalen FAW aan te pakken besloot ik voor ’n totaal andere ophanging. Een die meebeweegt als het stoeltje verplaatst wordt en waarbij mijn lichaam als demping en tegendruk fungeert zodat de kracht op de bodem door de ketting uitgeoefend eigenlijk helemaal wegvalt.Door bevestiging aan achter en onderkant van het kunststof stoeltje!



Het stoeltje staat uiteindelijk wel vast aan de bodem natuurlijk maar daartussenin bevindt zich ‘puur’ (gerecycled) kunstof met mij erop om geleidingsgeluiden te reduceren.
En dat werkt! Ook de snelheid is met sprongen vooruit gegaan zodat ik me eigenlijk klaar meen voor het ‘Paastreffen’.

Ik wist alles te fabriceren uit 1 stuk alu hoekprofiel waarbij het geleidewiel bovendien door datzelfde profiel wordt afgedekt zodat de stoelbekleding er niet mee in aanraking kan komen.

Tenslotte heb ik de PVC-kettingkast aangepast om te voorkomen dat m'n koepeltentje remsporen gaat vertonen. Welke hierdoor nu bovendien 'n extra steunpunt heeft gekregen.

Wederom denk ik een aardig samengaan van kunststof en aluminium bij Eigenfiets.nl !

3 opmerkingen:

  1. Verrek..., da's wel heel slim! Je snelheid is vooruit gegaan, maar 'k lees niet of het geluid nu ook minder is geworden. Als dat zo is, is het de moeite waard voor andere velomobilisten om iets dergelijks te proberen.

    Ik kan mij de precieze situatie in de WAW niet meer goed herinneren, laat staan in de BeWAW. 'k Zal Dries Callebaut hierop attenderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja zeker is het geluid een stuk minder: Ik heb echt 't gevoel dat de fiets nu over de weg zoemt !
    Ik zal niet zeggen dat de fiets hiermee "geluidloos" is maar ik kan in elk geval ieder piepje /knarsje wat resteert thuisbrengen.
    Iets van 'n continu geratel zolang ik trap is weg. Wel hoor ik nog iets van kraak in de candans vd pedalen. Ik denk dat dat in 't stoeltje zit dat nog wat minimalistisch in elkaar steekt. Het zou ook de trapaskoker kunnen zijn maar lijkt de snelheid ieg niet nadelig te beïnvloeden.
    Prettig vind ik ook dat ik wederom niets in de bodem vd FAW heb hoeven 'openmaken'of zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mick,
    Kwam hier terecht door je reactie op http://almereweder.blogspot.com ! Had je eerdere bericht over de wijziging van de kettingloop van de FAW al wel gelezen, maar dit laatste bericht nog niet. Zou zelf het tandwiel liever aan de bodemplaat vastzetten. En dan eigenlijk het liefs geen kettingrol maar een ketting dynamo onder de stoel. Heb zelf nog het originele aluminium stoeltje en dus helemaal geen ruimte hiervoor. Eens nadenken over hoe dat nu allemaal passend te maken...

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen