Door de aanschaf van de JE-trike en Wederom alle werkzaanheden aan de FAW lijkt het of de bankdrukfiets uit het vizier is verdwenen. Dat is in mijn beleving toch niet zo.
Met de trike hoop ik uiteindelijk een soort alleweersomstandigheden rijdend fitnessapparaat te maken. Hierop kan ik dan door 'fairings', stroomlijndelen, te bevestigen rekening houdend met de ruimte die ik vd aandrijfbeweging nodig zal hebben. Een artistieke vrijheid dus die een bestaande velomobiel nooit biedt.
Feitelijk zijn er eigenlijk niet zo heel veel obstakels meer naar het CVT/benchpress gebeuren. Maar het gelijktijdig aantrekken van het wiggenhuis en de snekblokker is er nog wel een die ik op 'n beetje elegante manier wil oplossen. En met onderdelen die ik al in bezit heb (dat zijn er ook heel wat)of zelf kan maken.
Om twee kabels tegelijk te bekrachtigen dacht ik eerst aan het oude remhandeltje dat bij de FAW zat.
Daarvan is de slag die het handeltje maakt alleen te klein denk ik. Het heeft niet eens zin om dat te proberen want ik mis een deel van dat -op de buisklem gescheurde- handvatje -foei!
Maar soms helpt het een probleem op te delen.
Zo heeft de Jan Eggens trike een verdelertje naar de (side-pull) velgremmen dat er zo uitziet:
Dat is dus makkelijk na te bouwen. Ik zou daar zelf het verdelerarmpje van een cantileverrem voor gebruiken. Maar echt 'n fraaie oplossing specifiek voor aan of onder de 220 vind ik het niet: Ik verwacht 'n flinke vervuiling van de delen, wil liever niet in het frame poppen en heb ook nauwelijks ruimte op het frame voor zo iets.
Op zich zie ik 'n verdeler wel zitten want dan kan ik met slechts 1 kabel over het stuur volstaan tot aan het stuurdraaipunt ongeveer.Waarna vanaf het ding 1 kabel naar de achtervork loopt vd bediening vh snekblokkertje en 1 kabel flexibel met het wiggenhuis naar voren.
Die trekkracht verdeler zou aan een paar eisen moeten voldoen:
- Afgesloten van vuil en scherpe delen waar m'n kleding aan kan blijven hangen.
- Afstelbaar per uitgaande kabel.
- Licht en zelfdragend en daardoor met 'n simpel tairibje aan een willekeurige plaats op de fiets te hangen.
- Niet beïnvloedbaar door de verschillende veerdrukken van snekblokker/wiggenhuis: Geen of/of maar en/en dus, ongeveer zoals het verdelertje voor het (recht) aantrekken van de inschuifdelen vh wiggenhuis (een term die zelfs op Rowingbike nergens vertaald wordt trouwens...).
Eén doorgaande kabel met een klemmetje erop die de andere meetrekt.
De ronde vorm hiervan bracht me op het idee alles onder te brengen in een alu buisje. Dan kan ik eindelijk ook weer n's iets vd cv-muk die ik heb kwijt op de fiets...
Zoals te zien probeer ik de telescopische voorvork te behouden ivm comfort en wegligging.
fiets je nog mee Mick , we zijn tussen 11 en 11:30 bij de nesciobrug .
BeantwoordenVerwijderenPrima Gerrit, Ik ben van de partij bij de Nesciobrug dan!
BeantwoordenVerwijderen