zaterdag 15 januari 2011

derailleur zonder spankooi

Gelukkig, ik kan de trike weer gebruiken!
Omdat sinds mijn ‘sneekpeep’ het alleen nog maar de spankooi en terugschakelmogelijkheid op de voortandwielen bedienen was zat ik tijdelijk zonder achterderailleur.
Ik had natuurlijk voor 2 volledige derailleurs kunnen kiezen maar dat is teveel van het ‘goede’.
En niet eens zo erg goed want vooral bij een klein achterwiel laat de spankooi veel straatvuil in de ketting belanden.
Je kunt deze zoals ik onlangs deed zelfs ultrasoon reiningen maar kennelijk leidt dit tot extra slijtage want sindsdien slipt de ketting af en toe over het voortandwiel. Voorkomen is beter dan ‘genezen’ dus!


Dit systeem van schakelen is niet nieuw natuurlijk, de Limit, 20”Quest en Mango gebruiken al jaren een soortgelijk aangepast systeem om de tussenas te schakelen.
Nieuw aan mijn derailleur is de uitvoering direkt aan een standaard PE-mantelbuisje (met 15mm clickzadels uit de loodgieterij).
Deze vrijhangende mantelbuis kan over de hele lengte uit een stuk tot vooraan de fiets komen nu, ook bij een ligfiets, trike of velomobiel.

Ik gebruikte een al eerder gecustomiste P450 SR Suntour derailleur die ik nog heb van ’n Thys 220.
Deze was door Derk Thijs al voor zijn pré-CVT staaldraad schakelsysteem aangepast.

Om het ook in de praktijk te proberen heb ik gelijk met m’n gele krantentassen achterop de verzameling statiegeldflessen er mee weggebracht.
Ik merk weinig verschil in schakelen met deze constructie en een gewone derailleur!


Wel pakt hij het kleinste (8ste)tandje nog niet mee door de vrij hoge bouw van de zadels: Maar aangezien de linkerband zacht is (en blijft) en ik glaswerk afkomstig uit verschillende supermarkten meedroeg heb ik deze nog niet gemist…

Mijn ‘angst’ was eerder dat de grootste krans het probleem zou vormen door de buisklemmen de spaken in te gooien. Die angst wordt dus niet bewaarheid en dat stemt me erg tevreden!

10 opmerkingen:

  1. En wederom een interessant knutselproject van Mick!

    De kettingbuis zal denk ik meer zijdelingse speling opleveren dan een derailleurwieltje (in de buis kan de ketting wat heen en weer bewegen terwijl het derailleurwieltje de ketting op één plek houdt). Dat zal denk ik een oorzaak zijn van het niet goed alle versnellingen willen schakelen. Je kan overwegen om de zijdelingse beweging wat ruimer te zetten met de stelschroeven.

    Verder ben ik razend benieuwd naar de mate van slijtage van de kettingbuis in vergelijking met 'normaal' gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke oplossing zo :) Denk dat je PE pijp wel wat gaat slijten daar waar de ketting naar buiten komt, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Quemo: Het niet meepakken van het kleinste tandwieltje komt door de dikte van het voetje vd gebruikte zadels, niet door de speling in de buisjes (die er natuurlijk onmiskenbaar is maar waar ik weinig van merk).

    @Erwin: Ik ben niet minder nieuwschierig dan jij. Door 't gebruik vd clickzadels is 't natuurlijk wel makkelijk een stukje vd mantelbuis af te snijden en weer vast te maken op een goed deel vd buis.

    Ik hoop dit ook te gaan toepassen in de alleweder!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door de zadels een 1/4 slag te draaien, naar onder of boven, zou ik het nadeel van de dikte van de voetjes denkelijk ondervangen en alle versnellingen meepakken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed plan met de Alleweder :) Komt er een stuk minder vuil aan je ketting denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijkomend voordeel bij de FAW zou zijn dat ik de retourketting dan door de dubbele bodem terug kan leiden. Blijft er een pijpje omheen zitten natuurlijk maar dat wordt dan wel onzichtbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Slimme oplossing ! Vooral omdat de ketting dus verder boven de grond hangt. Heb je nu ook geen kettingspanner meer nodig om de ketting lengte verandering op te vangen tussen klein en grote tandwielen bij het schakelen? ? Door de ruimte tussen buis en ketting vermoed ik dat het systeem toch wat minder strak schakelt. Soms met een versleten derailleur wieltje kun je al slechter gaan schakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Theo,

    Deze achterderailleur maakt eigenlijk deel uit van m'n "Het Nieuwe Schakelen" projekt waarin de spankooi ad voorkant is opgenomen. Dat kun je lezen door in de tekst op de eerste link te klikken.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen