dinsdag 25 januari 2011

mysterieuze stelschroef ontmaskerd

In weerwil van wat men wel eens leest hier en daar heb ik besloten me niet meer klusjes op de hals te halen dan ik behappen kan.
Zo heb ik een al door de technische dienst voor mij in verstek gezaagde aluminiumbuis terzijde gelegd. Voor op z’n vroegst deze zomer.
Deze wou ik eigenlijk als voorderailleur ophanging gaan gebruiken om het klimvermogen (versnellingsbereik) van de FAW uit te breiden.
De mooiste manier om dit te doen over de epoxy/carbon trapkoker-versteviging (van eigen hand uiteraard) in de Alleweder is echter eveneens met dit zelfde spul.
Maar omdat ik moeilijk de hele aluminium sigaar kan aftapen ga ik dat nu niet binnen doen!
In plaats daarvan heb ik het pignon aangepast, met een 34(!) tands ‘wieltje’, van het hyperglide-cassette systeem.
Dat geeft nogal een extreem gezicht, van 24 tanden naar 34.


Door de extra dikke winterband hoop ik genoeg grip en verzet te hebben met 13 tanden (tijdens de Kniep nog 12!) voor dagelijks gebruik.
De rest van de slechts 7 tandjes ligt in elk geval redelijk dicht bij elkaar om niet steeds te hoeven pendelen.

Helaas heeft Sachs nooit meer dan een 3X7 naaf gemaakt.
Sram natuurlijk wel maar die verlengden de achteras heel lelijk. En hingen hier als klapstuk ook nog eens een zgn. ‘clickbox’ aan voor het schakelen…
En waar hadden de yankees gedacht dat ik dat hele goedje kan wegwerken tussen de beplating van de Alleweder?
Niet iedere ‘doorontwikkeling’ is er een ten goede zoals men wel eens vaker uit mijn mond zal kunnen optekenen.


Om de extreme uitdossing van tandwielen te laten schakelen viel me niet mee dit keer –zelfs met gebruik van een merkderailleur met grote kooi- maar het is me gelukt.
Door de geheimzinnige derde stelschroef 'B-tension' bij de ophanging helemaal in te draaien. Zie de gejatte foto.

Het komt er op neer dat je deze bij een zgn. race-pignon het beste (zo veel mogelijk) uit- en met een bergpignon veel meer in- moet draaien. Om respectievelijk zo nauwkeurig mogelijk- en op voldoende afstand van de tandwielen te kunnen schakelen.

Of ik dit kunstje tzt ook nog met een derailleur zonder spankooi zal kunnen klaren?
Op de trike is mijn grootste stap voor de mensheid 32-tands… Komt in de buurt toch?

5 opmerkingen:

  1. Het b-schroefje van een sram deraileur heeft een veel sterker effect dan 1 van shimano.
    En ja, de clickbox, niet bepaald mijn favoriete onderdeel.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,

    Ik heb hier zo'n Sram-naaf liggen en bekeken maar zondermeer naar de 'oude toestand' terugbrengen uit de tijd van Sachs is niet zo maar mogelijk.
    Er zit nu een schroefbuisje in de as dat een veer op z'n plaats houdt van het schakelmechanisme.
    't Ding heeft wel bevestigingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld 'n tandwiel op de naaf.
    Misschien id toekomst nog n's als tussennaaf...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben je al geslaagd in je zoektocht naar een Limit ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,

    Nou ja en nee. Weer heel vreemd allemaal.
    Een reaktie dat iemand er een te koop heeft maar daarna geen antwoord meer op m'n vraag of 'ie berijdbaar is.... en nog zo wat van die dingen.
    Er staat wel 'n telefoonnumer bij maar dat vind ik toch iets waar je wel even over mailen kan persoonlijk. Dat je 't over enige punten eens kunt worden alvorens-.
    Niet iets wat je even bij je steekt onderweg van de Aldi toch?
    Waarom moest je die collega nou zo nodig voor "mietje" uitmaken trouwens?

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Update:

    Ik heb net telefonisch contact gehad met de eigenaar van de Limit. Hij is niet in al te beste staat meer maar we zijn het eens over een bijbehorende prijs (voor het 'meerwerk').

    Wordt waarschijnlijk dit weekend !

    BeantwoordenVerwijderen