maandag 3 januari 2011

De Kniepertjestocht

De eerste fietstocht van het jaar. Ook een manier om het wederom missen van de Oliebollentocht te verzoeten. Kees en Marian kennende wist ik dat het met de zoetigheid ook wel goed zou komen. En daar ben ik niet in teleurgesteld.
Ik herinner me de goede sfeer ook van het Velomobieltreffen nog goed dus ik wilde graag weer eens in het gezelschap van de N-H velomobielisten verkeren.
Ook als zij roei- of ligfietsers zouden zijn geweest trouwens, om het even.
Wat zeker niet wil zeggen dat we hetzelfde denken over alles.

Maar ook dat vind ik o.k. want dan heb je tenminste nog iets om je druk over te maken!
Zeg nu zelf, wat is er leuker om de Iphone van een ander af te kraken die je je zelf niet permitteren kan? ’t Ding waar je geen randapparatuur zoals usb-sticks op kan aansluiten heeft “me eigenlijk nog steeds iets te veel mogelijkheden en ook is 'ie me nog iets te snel" (-Vrij naar Erik van Muiswinkel trouwens).
Dat dit element van gezeligheid in huize van Hattum van twee kanten komt bleek ook nog uit de aanwezigheid van Martje en Ivonne de Muis.
Zij reden de tocht niet mee maar ik kon ze toch even sneekpeeken op de stoep.










Zoals vaker bij de aanloop van fietstochten leek me mijn allewederke voor verbetering vatbaar. Zo ook dit keer en heb ik de oude 2X6 Sachs Maillard naaf voor een 'echte' door mij gemodificeerde 3X7 vervangen.
Waardoor ik niet alleen 2 versnellingen meer krijg maar die door de overspring kransjes ook veel lichter schakelen.
Met de Maillard pion (waar geen tandwielen meer voor gemaakt worden) gebeurde het me niet zelden dat een voet van de trapper schoot van de bruuske pedaal ' terugslag' bij het schakelen met m'n achterderailleur!
Behalve het opnieuw inspaken van een wiel betekende dit wel dat ik de bediening van de naaf-stift nu aan de tandwielkant moest ophangen ipv links (wat mijn voorkeur heeft). Een hoop gedoe en tijdrovend…
Het zal door al het gesleutel en gevis naar kabels geweest zijn dat ik dit keer feitelijk met te weinig spullen van huis gegaan ben richting Heerhugowaard.
Zoals droge reserve kleding maar ook een reserve buitenband waar ik na een tweede lekke band (op de brug van Purmerend naar de Beemster) in het loopvlak toch wel grote behoefte aan voelde.
Na de buitendband dit keer letterlijk binnenste buiten te keren vond ik dan toch het ingereden glasfragment van een groene soort. Dat me al op de helft van m’n binnenbanden-voorraad had gezet.
Ook hierna was het leed nog niet geleden want het resterende opblaasrubber paste eigenlijk niet in de smalle 32mm 'sneeuwvoorbanden'. Die ik bwv experiment voor naar het werk als voorbanden gemonteerd had toen de sneeuw nog vijand nr. 1 was.
Dat resulteerde concreet in een eierende wielervaring. Die me enkele kilometers verderop een klapband zou opleveren!

Met de laatste binnenband maar eigenlijk moreel volkomen gebroken bereikte ik dan eindelijk om 11:15 op aanwijzing van de Garmin de veilige baken, Heerhugowaard! Hoe slechts 45 km er in kunnen hakken…
Als het niet door de actieve en materiële hulp van kees was geweest had ik eigenlijk de vijftig kilometer niet eens mee kunnen knieperen laat staan in one piece terug kunnen komen naar Amsterdam.
Tijdens de Kniepertjestocht maakten we een koffiestop bij familie van Pé Komen, erg welkom.


En niet te vergeten na de tocht Marian. Die mijn handenwarmers in de keuken met kokend water op haar archaïsch kook-machien weer gangbaar wist te maken.
Maar me ook nog ' kevlar' racefietshandschoentjes meegaf (ipv " iets voor in de tuin is ook goed hoor!"). En een fleece-hemd!

Dankzij Kees kan ik nu eens ruiken aan het ‘kale genot’ dat de Kojak-band u pleegt te verschaffen. Maar welk genoegen ik nooit eerder tevoren had mogen smaken. Compleet met binnenbanden (en…Frans ventiel).

Zo beschoeid en opgekalefaterd kon ik de stijd in de duisternis tenminste weer aanvatten!
Oh ja, ipv door naar de hoofdstad te rijden besloot ik 20km Noorderlijker bij m'n moeder te overnachten. Het nadeel van een trainingsbroek met een lange onderbroek eronder is namelijk dat het tussen je liezen schrijnt.
Daar zouden eigenlijk ook een soort pampers in moeten zoals de fietsbroeken van de Lidl maar dan met beter ventilerende eigenschappen voor je huid !

10 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal MIck, zoals zovaak de laatste maanden op je weblog! De stemming zat er goed in, kon ik, tussen de regels lezend, wel opmaken!

    't Heeft er alles schijn van dat KvH uit de kast komt op een van je foto's?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wijnandt,

    Voorspoedig 2010!
    Dat valt reuze mee hoor. Hij ging wel even douchen maar dat was op een andere etage (geloof ik)...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las je reactie op een blog van een strada rijder , en ik moet eerlijk zeggen , je hebt een beetje gelijk.
    Het is mij ook al opgevallen dat de strada,s vaak retour gaan naar dronten, en wat dan ook weer opvalt , over de mango,s lees je bijna nooit iets , worden waarschijnlijk ook niet zo veel verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gerrit,

    Toch te glad bevonden de weg voor je Fujín Zondag hé ? Ik ben ook blij dat ik niet met de roets ging (was tot op 't laatste moment m'n 'optie B').
    Over je bedenking:
    Op de (eveneens eenzijdige) achtervork van een Mango (dat zal natuurlijk ook voor b.v. een 20"Quest en Limit gelden)zullen minder krachten komen dan een met een 26" wiel en nmm wel om twee redenen.
    a)Is de achtervork natuurlijk korter.
    b)Is de kracht op een pion die nodig is om een groot wiel rond te krijgen veel groter dan die nodig is om een klein wiel rond te krijgen.

    Een theoretisch 4 keer negatieve hefboomwerking op de achtervork en het scharnierpunt, 2 keer negatief op de aslagers t.o.v een helft kleiner wiel.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ten slotte nog een negatief aspect voor de Strada t.o.v. de Quest, die b.m.w. hetzelfde frame hebben.
    De Strada kan veel scherpere bochten maken door de open wielkasten. Dat zorgt dat de torsie-krachten op het achtergedeelte ook navenant groter zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Mick, Gerrit,

    'Negatief aspect'... Dat klinkt zo eh... negatief!

    Het is gewoon een eigenschap waarin de Strada afwijkt van de Quest. Hij stuurt retescherp de bocht om. Ik heb met dat ding nog nooit het gevoel gehad dat ik om zou vallen, of zelfs maar een pootje op zou tillen. Dit in tegenstelling tot de FAW waar ik dat regelmatig had, en Quests waarvan ik regelmatig lees dat ze omvallen.

    Ben nu 3300km ver met de Strada en heb nog niet één maal een beroep hoeven doen op de service van Velomobiel.nl. Heb zelfs nog nooit onderhoud hoeven plegen, behalve dan een drupje olie op de ketting en in de schokdempers.

    Qua krachtenspel heb je natuurlijk helemaal gelijk. De arm van een 26" wiel is groter dan die van een 20" wiel (30% om precies te zijn). We zijn bovendien ook niet de lichtste VM rijders (ik weeg 90kg, dat is al gauw 50% meer massa dan een rijder van 60 kilo :D) en in de Randstad moet je doorgaans meer bochten nemen dan daarbuiten. De Strada is dan wel ontwikkeld door een ervaren VM bouwer, maar het blijft een ontwerp dat nog maar net het licht heeft gezien. Kan dus zijn dat er details aan het licht komen als een te licht uitgevoerde bevestiging, maar ik vertrouw er op dat de jongens van Velomobiel.nl dat netjes oplossen :)

    Groetjes,

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. PS: Lees net dat Theo 111kg weegt (inclusief alle hoognodige bagage): http://velotejo.blogspot.com/2011/01/zo-handig-als-je-het-eens-nodig-zou.html

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoop dat het allemaal mee valt Erwin, waarom zou ik een ander geen fietsplezier gunnen?
    Maar je begrijpt misschien wel waarom ik de kat nog even uit de boom kijk...
    Trouwens door de wielstand zou 'ie hier ook niet naar binnen kunnen door de breedte: En dat kan ik VM.nl natuurlijk niet verwijten !

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kunt natuurlijk wachten, maar als je iets eerder koopt, kan je er ook eerder van genieten ;-)

    M'n Strada past overigens nét door de deur naar de huiskamer. De voordeur is net iets breder, maar daar hou ik ook niet veel over. Is wel prettig als je iets wilt knutselen (de klittenbanden weer eens vastlijmen bijvoorbeeld, die laten steeds los :( ) Je zal dus gewoon moeten verhuizen, of een paar deuren uit je huis moeten slopen. Zit niets anders op ;-)

    Die Strada van Theo komt ook wel weer goed hoor; volgens mij kan 'ie 'm komend weekeinde weer ophalen. Deze week heeft 'ie de e-Sunrider mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lees ik nu "moeten" of heb ik een leesbril nodig?

    BeantwoordenVerwijderen