vrijdag 11 december 2009

Workmate, krik, stoeptegels



In dit hoofdstuk is het niet mijn bedoeling reclame te maken voor enig merk workmate in het bijzonder.
Ware het niet voor mijn goede buurman in Amsterdam-West die -eveneens op de vlucht vd renovatieplannen van Eigen Haard- mij 'n tweede werktafel kado deed van het originele merk... dan had ik alleen maar 'n goedkope imitatie gehad.Met niet meer dan een mdf-bovenkant dus ongeschikt om buiten te laten staan.
Maar als landrot is het zonder zo'n ding onder het balkon vd buren anders haast ondoenlijk de rechte lijn van 'n excentrisch Thys-wiel aan te houden.Zonder zeeziek te worden, nodig voor de aanhechting van een tussenbuisje:


Een tussenbuisje dat ik trouwens uit de boegspriet van m'n 222 gezaagd heb (op aanwijzingen van Derk) die door de XXL-uitvoering bijna 30cm uitstak!

Een moeilijke las vormde de overgang van de dikke U-plaat vd achtervork aan de maar 2 mm dikke kokerbuis. En er zal nog 'n moeizamer uitgebroede oplossing nodig blijken.
Maar het afgekorte verbindingsbuisje eenmaal in verstek gezaagd bleek makkelijk ook nog aan de binnenkant aan te lassen te zijn. Belangrijk want dit is natuurlijk een cruciale verbinding.

De andere afweging die ik na moeizaam wikken en wegen heb genomen is het kleinere diameter opstaande buisje te behouden voor de aanhechting van de achtervork...
Dit heb ik uiteindelijk wel gedaan ("Grote stappen gauw thuis") om jullie niet langer in spanning te laten...Maar voor een versteviging/opvulling aan de rechterzijde gekozen idv van een bijgezaagde boekenplanksteun (herkenbaar vd goede kijker).

En toen kwam mijn uitricht/ montagelijn op Workmate, krik(onder de voorvork) en stoeptegels -vd buurman van mijn broer:
In de voorvork prikte ik 'n 22mm verlengbuis waartegen ik m'n waterpas vergeleek met die vd stand vd achterwielvelg.
Eén blad vd workmate verlengde ik met 'n maatstok om de evenwijdigheid met 't frame te controleren.
Op drie punten hechten en toen, moment supreme, de laatste rondlas.



Hoewel het zadel misschien nog wat naarvoren komt is dit het voorlopig resultaat. Voor mijn schuurtje:

2 opmerkingen:

  1. Hey Mick heel mooi, ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd! Nog effe een vraagje: komt er van jouw bankdrukfiets ook een rijdend exemplaar? Maar waarschijnlijk loop ik te hard van stapel, eerst dit projectje maar voltooien. Proficiat in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Teun,
    een rijdend exemplaar had ik al wat jaartjes en heb ik net afgebroken om plaats te maken voor het nieuwe frame. Ik hoop natuurlijk dat die wat sneller wordt.Ik heb de maandelijkse Ligfietswinkeltocht er 'n keer mee meegereden (omdat 't tempo van aspirant ligfietsers lekker laag ligt)was present in Zwolle als ' Fiets vd toekomst' en ben heel wat keertjes naar 't werk
    erop gereden: Ook niet onbelangrijk en spaart een sportschoolabb. uit!

    BeantwoordenVerwijderen