zondag 6 december 2009

Grafzerk verplaatsen

Orders zijn orders "und Befehl ist Befehl" werden ooit al n's als excuus gebruikt voor minder frisse zaken.




Maar als Derk Thijs "M5 grafzerk verplaatsen" schrijft ben ik geneigd zijn aanwijzingen rücksichtloss op te volgen.
En echt niet om zijn buurman Bram Moens een hak te zetten!

Ik heb van hem dan ook het 'oude type' achtervork ontvangen waarbij de snekblokkerkabel nogal ver de achtervork in kwam(en dus in de buurt van de spaken).


En/Maar erbij het nieuwe door hem, doorontwikkelde, blokhandeltje (met piepklein gesloten lagertje erin!). En de aanwijzingen hoe die aan te sluiten, het veertje op 'n andere plaats vast te maken en de buitenkabel aan de -veilige- buitenkant van de achtervork te laten stuiten. Makkelijker af te stellen, strakker naar achteren door het trekveerje dat de blokker afhoudt en met kortere buitenkabel dus lichter lopend: De zerk komt nu immers 'n heel eind meer naarvoren en de binnenkabel gaat zich als 't ware vlak om de rechterachtervorkpoot draaien(zónder die te raken)! Net iets onder de Bidonophanging bij de standaard 222


Daartoe moest ik dan wel 'n ronde bus met m6 draad in een door mij geboord gat vastsolderen.
'Een Zondagssteek houdt geen Week' lijkt dan ook niet van toepassing op mij vandaag want de bus zit er keurig in en het blokken van de snek gaat er feilloos mee.Al zeg ik het zelf...


Voor de liefhebbers: De soldering maakte ik met een autogeenbrander op propaan en zuurstof met messing ('"lasbrons") .
Propaan geeft wat roet af en is daarom niet geschikt om te lassen maar met borax als vloeimiddel en zuivere zuurstof kun je er prima mee hardsolderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten