woensdag 4 mei 2011

Customcranks



Al enige tijd ben ik op zoek naar meer korte cranks. Van de twee stel 155mm die ik bij El-fiets bestelde heb ik de trike dus maar de trappers van de Hafa gegeven. Maar anderzijds ben ik over die korte cranks ook niet helemaal tevreden.
Ze hebben een S-vorm waardoor ik voor mijn gevoel te wijdbeens trappen moet. De trappers lekker dicht bij elkaar zoals op de roets vind ik veel prettiger!

Bij de Alleweder leidt dit er zelfs toe dat ik niet eens kan uitklikken met een opgetrokken been omdat ik dan tegen een wielkast kom. Het monteren van 'free-float' pedalen heeft dan geen enkele zin!
Ook heb ik het gevoel dat de cranks wel iets langer mogen zijn hoewel ook weer geen 175mm...

Omdat die korte cranks nogal aan de prijs zijn heb ik bedacht dat ik lange pedalen zou kunnen inkorten door er ‘simpelweg’ een stuk van 2 cm tussenuit te zagen.
Het Aluminiumcentrum vertelde me dat ze de delen –indien lasklaar gemaakt- voor 10-15euro wel voor me willen lassen.
Op eigen risico, maar waarschijnlijk geen probleem volgens hen: Ondanks dat pedalen niet uit zuiver aluminium bestaan maar van een sterkere legering zijn.

Gisteren heb ik één pedaal voorgezaagd: Mijn handen voelen nóg krampachtig aan van de beugelzaag!

Ik bevestigde het moeilijk in te spannen (want nergens rechte) pedaal met een moer en bout door een van de gaten van de workmate voor de grip.
Voordat ik verder ga besloot ik toch even te browsen of er geen formule is behorend bij mijn ‘binnenbeen-lengte’ (van 77,5cm).

Die heb ik niet echt gevonden maar wel een bruikbare tabel.
Daaruit zou blijken dat ik eigenlijk precies tussen de twee uitersten van 17,5 en 15,5 cm zou moeten in gaan zitten. Namelijk 16,5 cm.

Dat is ook wel wat mijn ‘gevoel’ hier over zegt eigenlijk, hoewel ik deze lengte (gemonteerd alleen id Limit tot nog toe) nog niet geprobeerd heb.

Het zagen –nu al- moe begin ik met het opkalefateren van de Hafa met 170mm cranks.

Ik ben het namelijk wat zat ook bij mooi weer de (verder zeker niet langzame) Alleweder de trekkerhellingen van de veiling op te moeten takelen.
Een energie die verder verloren gaat omdat ik enorm moet afremmen aan het eind van de hellingen na de werkochtend.



Het is daar een komen en gaan van elektrisch aangedreven driewielers van zo'n duizend kilo zwaar!

2 opmerkingen:

  1. Tsja, cranklengte's ik kan er zowat een boek over schrijven; ook ik heb relatief korte benen maar heb op de bukker altijd met 175 mm cranks gekoerst. Vooral in Limburg en België gaat dat goed. Probleem is dat de meeste mensen niet leren om met souplesse te fietsen als je dit goed kunt > 105 omw./minuut komt het goed anders nooit veel mensen haken af met knie-enkel en heupklachten. Geef je lichaam wel de tijd om te wennen aan de andere diameter van de cirkel die het pedaal gaat beschrijven 200 km. hard fietsen zonder klachten is niet zomaar voor iedereen weggelegd.
    succes.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Willem,

    Ook kan het zijn dat je op een racefietszadel misschien makkelijker een te lang pedaal wat kunt compenseren dan op/in een ligger.
    Maar jij hebt er in de Quest dus ook geen problemen mee...
    Ik moet dan mijn benen teveel intrekken voor mijn gevoel.
    De 155mm cranks vond (en vind) ik een uitkomst maar je kunt er natuurlijk minder kracht mee zetten.
    Zo vond ik dus die site van "customcranks" waarvan de lui kennelijk eerder gehakt hebben met dit bijltje!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen