zondag 29 mei 2011

29 Mei

De ophanging van het gaasdoekstoeltje voor de Limit bleek wat te zwak. De huidige ophanging is (veel) sterker. Maar omdat er niet veel verschil te zien is kan ik net zo goed volstaan met een omschrijving.
Een van de 4 profielen bleek niet goed verlijmd. De Pattex polymeerkit was na 2 (!) dagen alleen nog maar aan de randen uitgehard en kwam weer los.
Ik heb daar dit keer wat dagen aan toegevoegd. Maar de volgende keer liever met (Bison’s) Polymax…
Verder bleken de ‘trapleuningpluggen’ kennelijk toch wat te klein in doorsnee. Er plopte er éen weer uit. Dat terwijl ik alleen nog maar met de secundaire ketting los een beetje geschakeld heb !
Die ophanging heb ik nu van lichtmetalen 22mm klemmen gemaakt, afgezaagd van resp. een ‘bar end’ en een remgreepje. Maar allemaal niet bijster fotogeniek verder.
Het opsolderen van (schuif-) moeren was netter geweest maar ik wil de stap naar het later uitvoeren van het frame in aluminiumbuis zo klein mogelijk houden.
Positief punt was in ieder geval de plaats van het stoeltje dat goed gekozen blijkt: Echt veel comfortabeler dan wat ik in de Alleweder heb!


Dat wil zeggen de plaats nadat ik het lumbaalgedeelte wat beter op spanning bracht door een schuifknoop-constructie in een dynemadraad. Zoals de armslagkabel op een roeifiets snel aangepast kan worden. Met 2 paalsteken.

Hoewel ik hoger in de fiets lig (meer achterover dan in de FAW) is er een behoorlijk grote ruimte voor me die ik niet kan overzien, ook naast de fiets.
Omdat bij gebruik van de bijbehorende kap ik met m’n voortanden haast tegen de rand aanzit en omhoogkomen dus ook niet mogelijk is, plus dat ik node een hoofdsteun mis in deze liggende houding, kan een zelfgemaakte afsluitkap op mijn maat eigenlijk niet wachten.
Als proef heb ik wel even een 'hoofdsteun' aan het stoeltje vast geklemd… Maar ondanks de enorme instapopening van de Limit kon ik daardoor (en de naar voren geplaatste zitplaats natuurlijk) praktisch niet meer instappen...

Ik blijf dus bij mijn plan een naar achteren scharnierende kap te maken met ingebouwde hoofdsteun. Dat voorkomt ook dat ik bij het openen water over m’n broek krijg is de gedachte. En stelt me tijdens het rijden nog in staat een situatie (bijvoorbeeld het passeren van fietspaaltjes) beter te bekijken. Een knop in te drukken zonder dat me het zicht ontnomen wordt.

Het behoud van je fiets af en toe..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten