maandag 9 mei 2011

stoeltje couperen

Ik ben niet erg tevreden over het aantal dagen dat ik vorige week naar het werk gefietst ben. Maar drie van de vijf. Dat was wel de drukste week van het jaar welliswaar maar dit is ook nog steeds niet echt een topjaar in de plantenverkoop.
Ook kan ik het afschuiven op mijn steeds zere rechtervoet. Maar dat kan mede zijn omdat ik geen licht circulair aangedreven ‘gewoon’ ligfietsje meer gebruikte. Daarom heb ik de 2’hands Hafa weer berijdbaar gemaakt.
Het komt me voor dat ik de pedalen zo dicht mogelijk bij elkaar wil hebben dus heb ik de rechtste 170mm pedalen uitgezocht. Maar ook de bracketas was nog die van het mislukte bankdrukfiets-experiment waarop een sperlager-verbreding zit.
Die heb ik er dus uitgebouwd en terug in de handbike-aankoppelconstructie gezet waar hij uit komt. Mogelijk –als de klachten in de voet zich uitbreiden- bouw ik daar later een (drie wielige) handbike van met koffiemolen aandrijving.

Als achterwiel heb ik een pré CVT Thys-wiel gebruikt met hoge velg. Dat draait om een Shimano ‘Silent-clutch’ cassette naaf waar ik ooit een moord voor deed (in overdrachtelijke zin). Maar tijden veranderen!
Hoe mooi deze holkamervelgen er ook uitzien, een buitenband is er niet dan met extreem geweld omheen- of af te leggen…
Zelfs nadat ik een kant van de velg een keer of 4 met schuurpapier bewerkt heb absoluut niet te doen zonder bandenlichters, waarbij je gemakkelijk de binnenband kapot steekt. Ik hoop dus niet dat ik ver van huis ben als ik ’n lekke band krijg.
Zo wel dan zal ik de linnen velglint vervangen door dunne ‘Schwalbe hogedruklint’. Dat is veel dunner en misschien dat dat de velg toegankelijker maakt...Want het zijn natuurlijk wel wielen waar je niet snel een slinger in krijgt.

Over bandplakken gesproken: Ik vind het prettig om al m’n reparatiespullen en reserve binnenbanden voor m’n tweewielers in 1 (top)tasje over te kunnen hangen.
Inclusief het achterlichtje. Daarom heb ik het brede van ’n trike afkomstige carbonzadel versmald met een decoupeerzaag.
Ik ben tegenwoordig in het bezit van 2 (goedkope) ‘wipzagen’. Daardoor hoef ik niet steeds over te sleutelen van een fijn zaagje, zoals voor dit klusje, naar een groffe, meestal voor houtwerk.
Als mal voor het aftekenen gebruikte ik een gel(atine) zooltje die ik in m’n fietsschoenen stop om de voetspier te ontzien en te koelen.

Toen de linkerkant afgezaagd was klemde ik dat plaatje omgekeerd op de rechterkant als mal voor de bewerking.


Uiteindelijk plakte ik de randafwerking weer terug met polymerenkit. Het was niet te lang noch te kort geworden!

Vandaag betrekkelijk probleemloos op naar het werk gereden. Behalve dat ik een pak neerslag mee kreeg op de terugweg…

Geen hulde, eerbetoon of groepsfoto's vallen me dus ten deel maar wel gewoon aan het werk geweest om het sociale zorgstelsel overeind te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten