zaterdag 14 mei 2011

inhangen en vast

De week beschouwende ben ik helemaal niet ontevreden over de ('gewone') Hafa.
Heb ik de ‘ordinaire strekker’ nogal eens afgekraakt vanwege z’n “rondjes met de voeten” aandrijving. Deze week –waarin ik weer ruim 10 overuren heb gemaakt- heeft deze me nog de minste oververmoeidheid bezorgd.
Hoewel ik wel wéér 2 vd 5dagen met de auto ben geweest.
Oververmoeidheid opgelopen op de langste dag van de week (Dinsdag) toen ik overmoedig met de roets van huis ging en een bijzonder slechte nachtrust (Woensdag op Donderdag) waren daar debet aan, en been/voet-klachten.
Ook de Vrijdag moest ik me verzetten tegen de aanvechting maar door de ligfiets die ik ook Maandag gebruikt heb hernam ik me.

Ondertussen heb ik daarop wat verbeteringen aangebracht zoals een ander verstellertje (met een langere kabelslag) waardoor echt alle 7 kransjes worden meegepakt. Dat houdt toch al niet over voor moderne maatstaven.
Om de trekkerhelling op te komen leg ik de ketting met 1 voet ingeklikt rijdend op het kleinste voortandwiel. Ik wil nog een voorderailleur aansluiten.

Met de 170mm pedalen heb ik op deze fiets geen enkel probleem. Dat zal komen omdat ik veel meer achterover lig dan in de FAW mogelijk is.
Die grotere hefbomen zijn natuurlijk erg prettig voor mijn voeten!

Wel heb ik de witte telescoopvork (afkomstig uit een kinderfietsje) vervangen door een serieus exemplaar, ‘JSF’. Het door mij contrasterend gewitte ding zocht steeds meer zijn eigen weg. Bij het remmen leek ik over het voorwiel heen te gaan kukelen!
De fiets is met de -ik meen- polymeergeveerde vork ook iets omlaag gekomen waardoor ik makkelijker opstap (er zijn nogal wat stops meer op de terugweg). Ik herinner me niet hoe dat in de winter was maar bij dit weer is de invering ieg comfortabel genoeg.

Aan die zwarte vork leek ik aanvankelijk geen andere rem te kunnen monteren dan een (verlaagd opgehangen) side-pull velgrem. Maar dat remt met een V-brake handgreep dus voor geen meter meer!
De hefboom in zo’n greepje is namelijk langer dan voor voorgaande typen remmen (cantilever o.a.).
Ik ben dus blij dat ik de ‘te dikke’ asjes waar de V-brake segmenten niet om leken te willen passen met de nodige moeite heb kunnen ‘vermageren’.
Door ze te ontdoen van de ingevreten overschuifdeeltjes van een kapotgegaan stelletje brakes. Dat eerder op deze vork een droevig einde moet hebben gevonden.




Ik zette er Vuelta’s op. Een goede (V-)brake voor weinig geld.






Hefboomverschillen bestuderend tussen de verschillende remgrepen die ik verzameld heb viel me het bijzonder vernuftige systeem op bij een Shimano-Nexus versteller (7 speed).
Door een rood kunstofje in een gleuf die twee gaatjes verbindt zijn alle remsystemen te bedienen met dit universeel uitgevoerde remgreep/draaiversteller handvatje!

Op dit inhang principe wil ik ook de (boven)ophanging van het gaasstoeltje voor de Limit gaan uitvoeren: Zonder in de Fiets noch het frame van de stoel te hoeven boren of lassen.

Als er morgen niemand verschijnt op het Museumplein (en ik een stukje alu T-profiel kan vinden) kan ik daar morgen Zondag mooi aan verder werken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten