zondag 6 maart 2011

ditjes & datjes

De auto reparatie vordert maar langzaam. Ik heb dan ook niet zoveel met auto’s.
Ergo moet ik m’n kennis uit telefoongesprekken en van het Fiat Panda forum hebben.
Voordat je het weet leidt dit tot foute zoekresultaten.
Van ‘olie aftapplug’ maakt zo’n zoekmachine al gauw ‘motor-olie’ en tap je dus je versnellingsbak / differentieel-olie af ipv de cartervloeistof: Want zuivere olie is dit bij mijn auto al lang niet meer….
Als ze je bij de Brezan dan ook nog het verkeerde oliefilter verkopen (wilden m’n kenteken niet weten!) kun je dus helemaal niet verder op Zondag.

Derhalve lekker in de tuin gezeten en de narcissen geplant (van Flora Holland) maar ook nog even de Wippermann-ketting voor ’t eerst ingevet.
Hoezo kun je die kettingen niet ponsen zoals de bijsluiter van de ondingen van sluitschakels vermeldt? Geen breuk gehad nog ieg.
De FAW heb ik natuurlijk het meest gebruikt met de neerslag (en kou) dus dat begon er wat schraal uit te zien.
Kettingsmeerbedrijven (reken maar dat dat een industrie is!) prijzen zich wat mij betreft uit de markt door dat spul eigenlijk alleen nog in spuitbussen aan te bieden. Ik breng dit namelijk liever aan met een bokkepootkwast.

Net als luxe tupperware-rijders vanaf de bovenkant omdat bij m’n Alleweder de ketting dus over de laadvloer loopt.
Ik heb daarvoor m’n eigen mengseltje maar samengesteld…
Moet toch ergens heen met die afgewerkte carterolie?

Een nog ongebruikt stuk dynema op de revolver en het bij de R-ring beschadigde elastiek omgedraaid.
Daar krijgt het minder te verduren m.i. omdat ik de bergsnek nooit helemaal afwikkel. Tevens het door mij groter geboorde gat id R-ring gevlakt met een vijltje. Want dat moet de beschadiging veroorzaakt hebben.

De bankdrukfiets mist op het Berger-Block al geruime tijd z’n kunstof geleidings-maantje die ik moet zijn verloren…
Uit de restanten van hetzelfde broodplankje een nieuwe gezaagd, gaatje erin en beter vastgezet (denk ik).
De truuk van nylon zagen is met je –relatief grove- decoupeerzaagje (of “wipzaag” zoals onze Zuiderburen zeggen) nog even snel terug te bewegen: Alleen maar om het materiaal rond de snede nog even na te koelen.
Het last zichzelf anders weer vast achter je zaag.

Zo vanuit de spanzitting-stoel in de tuin lijkt mij zo’n type stoel ook best prettig zitten in de Limit !
Maar dat is nog even toekomstmuziek…

5 opmerkingen:

  1. Hee Mick,

    Weer datzelfde veiltje?

    haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Cor,

    Zo te zien zit de stemming er goed in?
    Ik drink ook af en toe 'n biertje, zeker niet dagelijks. Want dat slaapt niet eens beter.
    je piekert er wel minder van.
    Maar om je vraag (toch) te beantwoorden: Een Thys Revolver bezitter zal kunnen zien dat dat een heel klein model moet zijn, vooral vd onder/binnenkant !
    Ik vind het nu wel 'n stuk gemakkelijker om een nieuw retourelastiek aan te brengen.

    Ik zie dat je een Quest rijdt. Ik kan je echt verzekeren dat binnen de stad die roets sneller is dan welke velomobiel dan ook hoor!
    Maar ik pas ih verkeer dan ook wel wat 'handigheidjes' toe...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Mick,

    Bierliefhebber ben ik zeker maar drinken doe ik met mate en alleen in het weekend. Maar liever 1 lekkere speciale dan 5 gewone.
    Sorry, beetje flauw: het ging mij niet zozeer om het gereedschap en de techniek maar ik lees her en der dat jij nogal een taalpurist bent. Dan hoor je te vijlen met een vijltje.

    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah nee, niet zo flauw dan Cor !

    Kun je nagaan hoe verotte hardnekkig zoiets in je kop blijft hangen!
    Desalnietemin kan ik zo'n woordblindheidje en het te beroerd zijn om de spellingregels in acht nemen niet in dezelfde categorie zien...
    Jij schrijft goed trouwens, ik zou best op 't een & ander willen reageren waar het technische zaken betreft.
    Ik ben veel minder een reisverslagen-lezer (en schrijver) en kan het helaas ook niet echt opbrengen om me door te veel tekst heen te werken.
    Je had een probleem met een ontbrekend rubber van een geleidewiel. Wim Schermer heeft hier veel over geschreven en maakt zijn eigen (maat) O-ringen...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Mick,

    Dankjewel voor het compliment en sorry voor de flauwe opmerking. En ja, ik ben verwoed lezer van alle ligfiets- en vm blogs, dus ik ben op de hoogte van de o-ringen verhalen (histoires d'o)ring maar ook dat die dingen toch tamelijk weinig KM's meegaan. Ik wacht op een goeie en betaalbare oplossing en anders moet ik maar leven met wat herrie.

    BeantwoordenVerwijderen