Er moet in de oudheid een tijd geweest zijn dat de Limits en de eerste Quests vreedzaam naast elkaar coëxisteerden.Gebrek aan weerstand tegen torsiekrachten werd –denkelijk in die tijd- ook bij mijn Limit op dezelfde manier opgelost als bij de (20 inch) Quest: Door er koolstofvezeldoek/carbon om te lamineren.
Dat is ook nog niet zo'n 'lapmiddel' als het misschien lijkt. Ook vliegtuigen worden bijvoorbeeld gemaakt door verschillende materialen te combineren.
Bij mijn Alleweder heb ik op die manier het loszittende traphuis in de koker gefixeerd.
Ik heb wel eens iets gelezen over potentieelverschillen tussen aluminium en koolstof waardoor dit onwenselijk zou zijn. Daar is me echter nooit iets van gebleken. Niet in de FAW en niet bij deze niet zo jonge achtervork, het zit allemaal nog prima vast.
De reden dat ik deze heb uitgebouwd is dat het tandwiel met de ketting bijna door de body heen staken. Dat ziet er niet alleen niet uit maar dan heeft zo’n afgescheiden sectie ervoor van de wielkast ook niet echt zin…
Bij het loshalen van de secundaire ketting merkte ik dat het onheil eigenlijk al was geschied: het freewheel met vuil in de lagers kwam niet dan slechts moeizaam terug.
Dat betekent dat tijdens het niet trappen de fiets snel snelheid verliest. Er waarschijnlijk een trekkende kracht aan de trappers plaats gaat vinden en last but not least de trappers niet gemakkelijk boven te krijgen zullen zijn voor de startpositie.
Wat door de tussenas (zonder freewheel) er denkelijk toch al niet makkelijker op zal gaan!
Om na de achtervork met ’t wiel ook de aandrijfkant er af te krijgen moest een forse inbus-as uit de naaf gedraaid. Daarom gaan we lassen vandaag bij Eigenfiets.nl.
Voor de auto heb ik laatst een extra dop 12mm inbus uitwendig gekocht, maar ook die is nog te klein. In de achtervork zit een soort 14mm of engelse maat (in inches).
Ik kan daarom natuurlijk huilend naar Dronten afreizen…
Maar hier heeft men zelfwerkzaamheid hoog in het vaandel staan. Dus laste ik aan de door mij verwijderde “te zwaar” bevonden ijzeren hoofdsteundrager die aan de JE-trike zat een bout. Eentje met zo’n ‘Engelse kop’ en een 2,5 mm electrode.
Door het achterwiel in de workmate te klemmen kon ik de linksdraaiende bout nu uit het achterwiel krijgen.
Het freewheel was eenvoudigweg stinkend smerig. De afsluiting voor vuil is erg slecht van die dingen (je kunt de kogels zien zitten als ze schoon zijn).
Omdat ik zelfs met mijn eigengemaakte ‘kettingzweep’ het freewheel niet uit elkaar kreeg heb ik het samen met de as in lampenolie met smeervet gewassen.
Dat gaf gelijk een heel andere draai aan dit cruciale transmissiedeel !
Nog even heb ik overwogen die laatste handeling uit te besteden aan mijn ultrasoon reiniger. Maar nee, experimenten weer een andere dag …
Zeer inventief! Als ik dat allemaal zo lees, ben ik blij dat ik toch maar geen limit gekocht heb (heb aan een Limit gedacht als opvolger voor m'n Flevobike Alleweder II).
BeantwoordenVerwijderenOver gereedschap gesproken; gisteren heb ik nog een half bekkie van een 15mm steeksleutel tien meter ver gelanceerd bij het trachten los te krijgen van een pedaal uit de trapper van een bukfiets. Stond toch weer te kijken van de krachten die daarbij optreden. Pedaal zit overigens nog steeds vast...
Groetjes!
Erwin
Ik volg met veel plezier jou blog en verbaas mij iedere keer weer over je inventiviteit en de 'low budget' gedachte achter al die ontwikkelingen. Respect.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Gerrit
Mango 2
Hoi jongens,
BeantwoordenVerwijderenAch ik doe m'n best.
Prettig heb ik altijd gevonden dat 'het basismateriaal' niet extreem duur is. Maar ik heb wel 'n idee van mogelijke sterktes...
Zo weet ik dat die engelse bouten beresterk zijn. Maar voor mij toch bijna waardeloos vanwege de bijzondere fijndraad en 'rare' kop. En dat geldt ook voor veel uit m'n oudijzerbak natuurlijk: Terwijl het hebben van passend gereedschap haast onbetaalbaar is !
Trouwens Erwin, ik wil je nadrukkelijk niet beledigen maar je weet wel dat het pedaal er aan de tandwielkant tegen de klok in uitgaat en aan de andere kant vice versa hé?
Mvg Mick