vrijdag 12 maart 2010

Hoe herken ik? (2)

In dit geval een fenomeen waarvan ik me eigenlijk niet herinneren kan dat het me zelf eerder is overkomen, spaakbreuk wel. Ik noem het ‘nippeldoorbraak’ en ik heb het beschreven zien staan bij Quemo, eveneens in de voorwielen van zijn velomobielen.
Bij mij nu dus in de FAW. En de oplossing uiteraard


Ik vond het linkerwiel nogal slingeren maar aangezien ik de spaken niet verder opspannen kon terwijl ze toch loszaten heb ik achter het wieldoekje lv de oorzaak gevonden: Daar zijn niet minder dan 3 nippels door de alu 406 velg getrokken. Ongetwijfeld door de zijdelingse krachten tijdens het inrijden van bochten.
De velg vermeldt verder ‘Rigida’ (hetgeen ‘solide’ betekent) en ‘made in Holland’.

Maar dat zegt niets: In de Harskamperdennen van het Paastreffen hebben wij Hollanders de grootste zandverstuiving van Europa veroorzaakt….en dan heb ik ’t nog niet over ’t uitsterven vd Dodo en…

WFvN loste het op met opvulringetjes en dat lijkt me een sympathiek zuinig idee dus bij een bouwmarkt ’n zakje m4X12mm RVS karosserieringetjes gekocht (2,05 euro)het wiel eraf en en de spaken gedemonteerd.
Dat werkt vaak het best door op de spaak een griptangetje te zetten als de nippel niet loskomen wil. De spaak neigt anders in de lengterichting te torderen zodat de slag die je kunt maken met de spaakspanner anders nutteloos blijft.
Soms brak de spaak dan door maar dan zou dit uiteindelijk toch gebeurd zijn na m’n behandeling met WD40, dus dat bespaart alleen maar tijd.

Er zijn ook speciale ovale en geplooide velgringetjes te koop maar met de gedachte aan het zure gezicht van een hardwerkende ambachtsman als ik ‘m vraag z’n (vaak laatste) ringetjes voor me uit te tellen breng ik dat niet meer op op mijn leeftijd…

Slogan vd dag: Niets menselijks is Mick vreemd!


En fin alles weer kruis-over-drie teruggespaakt dat ik dan weer wél eerder gedaan / en dus meegemaakt heb! Maar daar zijn beschrijvingen genoeg van te vinden...

Omdat de nippels hogere uitstulpingen in de velg vormen met de ringetjes erbij ben ik ook niet bij de fietsenhandel om een velglint wezen zeuren want dat zal vermoedelijk toch niet afdoende zijn.
Ik vond bij de dappermarkt ’n winkeltje waar ze het dubbelzijdig schuimplakband van precies de goede breedte verkopen: 12 mm.

3 opmerkingen:

  1. Ha Mick,

    Tweede keer dat ik het bericht typ omdat Blogger weer eens niet wilde meewerken. Na 4x stug getracht te hebben het vorige bericht te verzenden, besloot blogger maar om m'n bericht helemaal te verwijderen. Nog een keer dus (en zo even een kopietje naar het geheugen maken mocht hij het weer flikken om m'n bericht te verwijderen in plaats van te plaatsen)

    In mijn geval heb ik geen last van spaaknippels die door de velg komen maar spaken die breken bij het knikje aan de naafkant. Mijn ringetjes zitten dan ook achte rde kopjes en niet achter de nippels zoals jij op de foto.

    Maar ook op jouw plek kan je natuurlijk uitstekend een stel rongen plaatsen.

    Ik krijg een beetje de indruk dat bij jou corrosie de voornaamste oorzaak is van je euvel. Want spaaknippels heb ik ook al wel door de velg zien gaan maar dat was met de Alleweder toen ik op brute wijze bijna haaks een stoeprand opknalde (door een vrachtwagen die me sneed). Van de velg was dan ook niets meer over nog afgezien van de nippels die de velggaatjes wat hadden opgeruimd.

    Ik hoop voor je dat je ringen gaan helpen. Ik gok van wel. Maar ik denk dat je velgen wel zo'n beetje hun beste tijd gehad hebben.

    Velgjes kosten trouwens niet zo gek veel. Ik meen iets van 11 euro per stuk. Spaken zijn ellendiger wat betreft de prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Wilfred!

    Je ziet: het pad van een beroepscommentator/recensent gaat ook niet altijd over rozen! Hetzelfde is me al dikwijls gebeurd. Nog vervelender als de reacties 'gemoderated' worden want dan weet je helemaal niet meer waar 'm de kneep zit...

    Dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen en maar ben je me nog steeds een 'fenomeen' voor!

    De velg ziet er inderdaad erg gecorrodeerd uit ja. 't Lijkt wel of de (messing?) nippel het minder edele aluminium heeft 'opgevreten'.
    Uit m'n loodgietersopleiding weet ik dat dat in principe ook mogelijk is (iets met potentiaalverschillen wat ook bij zink/koper dakgoten kan gebeuren).
    De 12mm RVS ringen geven de nippels echter wel weer 'n enorm draagopervlak erbij dus wie weet hoe lang de (nog en weer) rechte velg nog mee zal kunnen?
    Ik heb trouwens de (eerst ontspaakte) velg van de 20"nexus -4 gebruikt die je in Zwolle gezien hebt, voor rv.
    En die had ik al -voor dát projekt- zelf gespaakt en voor 10 euro aangeschaft....
    Wel hoop ik dat ik de FAW zo langzamerhand weer eens tevreden kan wegzetten voor die enkele paar dagen dat het achtereen regent. m.a.w. Waar blijft de lente?

    Groeten Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien heb je me verkeerd begrepen. Maar dat 'verkeerde begrip' heeft wel weer iets nieuws opgeleverd. Tenminste, ik heb nog nooit eerder een toepassing van ringen gezien zoals jij ze toepast.
    Toch leuk hoe een spraakverwarring zoiets kan opleveren.

    En inderdaad, een groot oppervlak dus mogelijk is het nog (uiterst) effectief ook. Ik hoop het in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen