zaterdag 6 februari 2010

Hoe herken ik...?

Deze keer in de vanaf heden vaste rubriek 'Hoe herken ik...?' het gebroken wieldoekhoepeltje.


Vooral bij velomobielen met een open wielkast speelt het wieldoekje een belangrijk aerodynamische rol. Het houdt de rijwind enigzins uit de wielkasten.
Als de wieldoekjes ipv een hoepel ineens meer de vorm hebben gekregen van een vallende ster (wat eigenlijk een komeet is) dan is er wat aan de hand.Het glasfiber stokje is uit het (messing) koppelbuisje gekomen of -waarschijnlijker- gebroken.
Dat gebeurde bij mijn FAW vlak achter het koppelstukje.
Misschien ben ik mijn vorige en veel mooiere reflecterende wieldoekje ook wel op deze wijze kwijtgeraakt.Zo een heb ik nu alleen nog links tegen het wiel en ben ik van plan ook rechts weer te maken.Uit 'n 'Pech-onderweg'-vest met zo'n opvallende oranje of gele reflecterende kleur en zilver metalliek strepen.




Maar eerst maar eens een nieuw hoepeltje zien te bekomen!
Ik herinner me dat ik bij de Ligfietswinkel alleen een compleet wieldoekje kopen kon in dezelfde zwarte kleur.Maar dat doekje wil ik juist vervangen door een opvallender kleur en glasfiberstok kan ik ook (zonder bestellen) direct los bij 'n vliegerwinkel kopen, tegen een redelijke prijs.Ook de koppelbuisjes verkopen ze.
Enige nadeel daarvan is dat ze vaste lengtes verkopen waarvan ik elke keer een stuk overhoud dat te kort is om nóg 'n 20" wielhoepel van te maken (ongeveer 120,5cm).
Omdat ik niet wist wat ik ging doen met die stukjes gebruikte ik die al eens als 'analoog aanwijsstokje' vd de (nieuwe) kettingloop!

Ik heb dat stokje nu dus weer gebruikt om een nieuw hoepeltje van te maken door een -groot model- ontmantelde kroonsteen te gebruiken waar de twee stokje over elkaar inpassen. Zonder vlieger- of ligfietswinkel te hoeven bezoeken.







Waarbij ik zoveel mogelijk rekening hield met de balans van het wiel door het orginele koppelbuisje precies tegenover het kroonsteentje te laten liggen. Daarvoor koos ik dus voor ieder van de twee delen de lengte van 1/2 X 120,5 cm + 1/2 X de overschuiflengte = 60,75cm.
Misschien bekend misschien niet: Glasfiber kun je beter niet doorhalen met bijvoorbeeld 'n ijzerzaag want hij vervezelt dan snel. Met een haakse slijper of miniboor (dremel) heb je daar geen last van. zwz Erg handig om te hebben zo'n machientje !

4 opmerkingen:

  1. Hoi hoi Mick je probleem is opgelost zie ik en wat aardig van jou,dat jij op onze schrijf fouten let,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het probleem zat 'm in de nieuwe manier van vensters openen (en niet volledig afsluiten trouwens) van Firefox, de browser dus. Foto's kon ik uiteindelijk dus plaatsen. Bedankt vd reaktie!
    Tja spelfouten (echt 1 woord net als 'schrijffouten', luister maar goed)komen in de 'ligfietswereld' helaas ook nogal eens voor: En van het Nederlands klopt op zich al zo weinig!
    Groeten, Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met "pech onderweg" wieldoekjes zou je wel heel goed opvallen in het donker!
    Weet alleen niet of het er overdag mooi uit ziet bij de rest van je fiets?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Paul,
    De kleur van m'n Alleweder is nogal donker en ik ga om 5u. van huis. Dan zie je m'n voor- en achterlicht slecht van opzij. Het heeft dus echt 'n veiligheidsfunctie: Je moet niet in 'n oude gedeukte FAW gaan rijden 'om mooi te zijn'!

    BeantwoordenVerwijderen