zaterdag 13 februari 2010

Vaarwel boegsprietrubber?

De Thys 220 deed in één opzicht terugdenken aan de sporter Derk Thys als meervoudig wereldkampioen windsurfen: Het surfplankrubber (waar de vin mee uitgeklapt wordt) aan de voorkant. Om tuinhekjes mee te openen.
Het is dan ook niet zonder trots dat ik kan verklaren dat ik dat orginele rubber nog steeds heb!

Bij de transformatie van de Thys 220 naar de 222 werd dat ’n soort indrukrubber, eigenlijk alleen nog’een pijpdichtstopper… En voor de overgang van pré-CVT naar de CVT moest er ’n geleidewieltje ingebouwd worden voor de snelbinder door de boegspriet, die de kooiconstructie voor de CVT-kabel op spanning hield.
En was er voor zachte rondingen helaas geen plaats meer …

Zou dit dat toch het definitieve afscheid van het rubber worden waarmee ik lief en leed gedeeld heb al die jaren?
Ik dacht ’t FF niet dus!

Omdat de binnenkant vd boegspriet onbereikbaar is bij de 220 –want vast onderdeel vd fiets heb ik de spanner onder de spriet doorgeleid. Tussen de, immers hoger gelegen, onderste geleidebanen.
Het ronde voorbuisje heb ik van onderen opengezaagd en uitgebogen. Daar is een nylon geleidewieltje gekomen.
Er boven op staat de constructie met het kogeldraadeind voor het bankdrukinversie-gebeuren.
Het spanhuis maakte ik van platte aluminium (lichter dan staal met lagers) en steekt achter iets door naarboven om me ’n idee te geven in welk verzet de fiets staat.

En het rubber is –met oog voor het vrouwelijk schoon- terug op de boegspriet van de bankdrukfiets!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten