woensdag 17 februari 2010

Crankverkorters

In de tijd van ome Mick ging een kinderfietsje over naar je jongere broertje, daarna naar de jongste enz. enz.
En zelf heb ik ook 2 broertjes.
Een andere mogelijkheid uit de tijd van de stalen cranks met inslagspie was dat je een fietsje ‘op de groei’ kreeg. De pedalen werden dan ingekort met crankverkorters.

Dat zijn metalen voorwerpjes met twee keer schroefdraad voor het op maat stellen van de trapper op je lichaamslengte. Er zit een bout bij met dezelfde draad als de betreffende trapper waarmee je ze tegen de trapper schroeft. In de overgebleven gaten zit dat draad om de trappers op 1 vd 2 lengten te schroeven.
Omdat tegenwoordig de spieloze cranks meestal van een aluminiumlegering worden gemaakt is de crank breder om dezelfde sterkte te behouden. En passen de aloude crankverkorters ook niet meer.











Nu wil het feit dat mijn moeder in Purmerland -n.b. via een stichting die zich bezig houdt met de gezondheidzorg voor ouderen- zich een dure (Kettler) hometrainer heeft laten verkopen met veel te lange pedalen voor haar 1m53…
Pedalen van 17cm veroorzaken dat zij haar knieeen veel te hoog moet optrekken bij ’t pedaleren en moeilijk in een vloeiende doorgaande beweging kan trappen omdat ze ter compensatie een zijdelingse beweging moet maken en een groot dood punt vd trappers heeft.
Eén gelukje heeft ze: Een zoon met fietsinzicht die constateert dat er op deze trappers toevallig nog wél de crankverkorters gemonteerd kunnen worden. Omdat er kennelijk –dan wel weer- bezuinigd is op het materiaal vd trappers. Verchroomd ijzer ipv de meestal bredere aluminium cranks.

Wie wat bewaart die heeft wat (voor zijn moedertje)!


















Mevrouw zit voortaan ontspannen op het zadel en haar commentaar: "Ik ga veel harder nu!"

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen