Ik heb geprobeerd de luchtlekkage van mijn Lidl boksbal te stelpen met een spuitbusje latex rubber. Maar dat heeft maar weinig verbetering opgeleverd. Wordt ook eigelijk verkocht als kinderspeelgoed; -)Ook voor de fiets heb ik eigenlijk nog nooit een positieve gebruikerservaring voor de langere termijn (woon-werkerkeer) gelezen over tubeless rijden. Tel daar bij op dat je de vloeistof steeds moet bijvullen zodat de band steeds zwaarder wordt en het gevaar dat je behalve een bandreparatie langs de kant van de weg ook nog met kleverige handen je weg zult moeten vervatten, nee! Dan toch maar de vertrouwde reserve binnenbanden bij me...
Nog even goed tegen gemept zodat de vloeistof zich goed zou verdelen maar eigenlijk is het enige dat me mee valt is dat er geen kleverige afscheiding aan het ding nu te bespeurenen is!
Maar een binnenband moet bij thuiskomst dus wel geplakt worden. Hoewel je als het drukverlies niet al te groot was alvorens de band te lichten eerst eens met een beetje zeepwater het ventiel op lekkage kunt controleren!
Het oppompen met de buba er nog omheen heeft namelijk nog een groot voordeel boven een losse biba onder druk brengen. Je kunt de druk ver boven de atmosferische brengen zonder dat het rubber irreversibel uitrekt!
Heel irritant als je dure Schwalbe extra lichtlopende binnenbandje al na de eerste plakker niet meer de goede lengte heeft en daardoor dubbel gaat slaan in de buitenband. En zo wordt fietsen ook nog een dure en verspillende hobbv!
Het alternatief dat ik bedacht heb is eigenlijk heel eenvoudig; zet de biba op druk IN een buba!
Zolang die buba dan niet meer op de velg ligt kun je al een groot deel van de band controleren. Met een plantenspuit zeepsop of door onderdompeling in een waterbak.
Meestal zal het lek zich in het loopvlak van de band bevinden maar daar is een simpele oplossing voor: steek het ventiel door een gat in het loopvlak naar buiten!
Aan een oude buitenband hiervoor kom je door de auto de straat uit te werken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten