zaterdag 26 januari 2019

Hardcore Polycarbonaat-vizier

De weg naar het ideale minivizier gaat niet over rozen!
Toch voldoet zo'n miniem randje Lexan voor het instapgat over het algemeen aan mijn wensen op de warme DF. Daarom probeer ik de condensproblemen bij neerslag of koude te ondervangen.
Een aardige oplossing bood mijn 'witte bril' die u zich misschien nog zult herinneren. Maar deze dubbelwandige oplossing kwam helaas ook met Action polymerenkit weer los.
Het was toen inmiddels wel een stuk warmer dus besloot ik het zo te laten. Bij warmer weer heb je veel minder last van condensatie en het doorzicht door 2 lagen (0,7 mm) Lexan is dan toch wel minder als door 1.
Dat bracht me op de gedachte om het eens te proberen met enkel maar eenvoudig dikkere kunststof. Drie millimeter is natuurlijk ruim 4x zo dik dus houdt de frontale afkoeling ook veel meer tegen!
Vaak wordt geklaagd over de weinig krasbestendige eigenschap van het spul ten opzichte van glas. Maar je kunt het ook positiever zien: het isoleert veel beter thermisch!
Omdat 3 mm ook zwaarder is dan het bijgeleverde vizier heb ik gekozen voor een kleiner gebogen kijkglas met afgeschuinde hoeken en alleen dezelfde breedte als wat ik had.



Ik vond een auto-fietsdragerdeel dat ongeveer dezelfde kromming heeft als het gemonteerde minivizier. Dat gebruikte ik om met de verfafkrabföhn deze kromming middels warmte inbreng  na te buigen.

Helaas moest ik hem daarna nog weer terug buigen want de onderkant loopt veel vlakker (rechter). Het zou zelfs met een NIET gebogen plaatje moeten kunnen volgens mij!





Daarna boorde ik aan weerszijden 3 gaatjes om m3 schroefdraad in te tappen en aan de onderkant eentje.

Met computerboutjes de zijvleugels en de centrale houder (van dun Lexan) vast geschroefd.
Daardoor heb ik een ' zwevend' goed doorzichtig raampje verkregen dat tegen een stootje kan zonder dat het de lak direct beschadigt of een lelijk ondoorzichtig 'montuur' heeft zoals ' De Witte bril'....
Dat het ook vrij goed (beter) in staat is condens te weren kan ik zeker onderschrijven!

De grotere sterkte en de aanwezigheid van de boutjes kunnen in de toekomst misschien ook houvast bieden voor een elastiek met een bedieningstouwtje om (aan de buitenkant uiteraard) dienst te doen als regenwisser!
Zolang het niet sneeuwt maak ik me om neerslag op dit moment evenwel minder zorgen...

3 opmerkingen: