donderdag 24 januari 2019

" Irreversibel"? Me hoela!

Goed bloggerschap betekent voor mij het delen van inzichten en opvattingen op (roei)fietsgebied, velomobielen en wat dies meer zei.
Maar soms is dat een tijdelijke zaak want meningen en zelfs overtuigingen kunnen worden vervangen of bijgesteld. Daar kan, nee MOET ik nu eigenlijk met het schaamrood op de kaken een voorbeeld van geven.
 Schreef ik pas nog dat een binnenband (biba) die je te ver opgeblazen hebt zonder dat hij in een buitenband ligt onomkeerbaar uitgerekt wordt, nu heb ik zo'n Schwalbe toch terug op z'n 406 maat gekregen!
Dus niet, zoals ik al ergens eerder ergens schreef, door hem in de diepvries te leggen... ;-)
Ook een idee de band vacuĆ¼m te trekken is het niet geworden (daar heb ik ook niet gelijk het passende gereedschap voor om dat te proberen).
Wat me op het idee bracht (en het lijkt hier momenteel wel leeglopende banden te regenen!) is het feit dat als je het loopvlak van de biba aan de binnenkant brengt (door het ventiel door een buba naar buiten te steken) het lek dichtgeknepen wordt. Vermits dat lek erg klein is.
Ook een te lang geworden Schwalbe wordt, de bijna splinternieuwe die ik zo node miste, terug in een (35-406) band zonder velg opgepompt in zekere zin terug tot zijn oude vorm gedrukt.
Als je dat vervormen enigszins vergemakkelijkt door ze boven een elektrische deken op te warmen en het onder lichte druk gebrachte zachte rubber zo recht mogelijk te houden waar de vouwen ontstaan.
Om geen kramp in mijn vingers te krijgen heb ik op die plek om de buitenband een lijmklem gezet en alles rustig laten opwarmen...


Een uur later kon ik de klem verwijderen waarna ik tot mijn grote voldoening de resterende rimpels naar weerzijden over de lengterichting van de band helemaal kon laten verdwijnen!
Een foute ingeslopen opvatting mijnerzijds dus maar met een happy ending pour tout le monde!  

2 opmerkingen:

  1. Nuttige informatie Mick! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opmerkelijk he'? Tenzij ik natuurlijk begiftigd ben met een unieke gave, dan zou ik het misschien beter voor me kunnen houden ;-)
      Maar dat denk ik niet!

      Verwijderen