zaterdag 2 februari 2019

Polyvinyl-beschermer wordt ketting-rand


Nadat de titanium veer in de achterderailleur brak kreeg ik van InterCitybike een vergelijkbaar type XO derailleur met dus eveneens zo'n veer.
Ik was de derde blogger met zo'n voortijdige breuk in dit titanium onderdeel van de XO. Dus heb die niet voor de DF bestemd (maar voor de Cheetah).
Een goedkoper type van hetzelfde merk Sram is wat zwaarder en simpeler van uitvoering (de GX) maar schakelt de 10 kransen ook aanvaardbaar. En heeft dus ook een goedkoper verenstalen veer die hopelijk langer mee gaat!
Wel heb ik sindsdien dat bij het wisselen van voorblad de ketting er af en toe rechts af loopt. Mogelijk komt dat door de iets kortere spankooi.
Maar accepteren doe ik dat natuurlijk niet! Ook zoiets als daarover alsnog te gaan zeuren bij ICB is niet mijn stijl.
Dit vond ik (tevreden verder met het schakelen over het pignon) een goede aanleiding om eindelijk toch maar eens een kettingrand te gaan zagen. Die gelijk ook mijn broekspijp weg en dus schoon houdt van de ketting. Ja sorry maar ieder zijn huis-stijl! 
Eerder overleg met ICB  (alvorens de kettingloop te rechten in Eigen-beheer) wees trouwens al uit dat Alligt voor een 61 tands blad ook geen rand kon leveren.
Also meine Damen und Herrn, het maken van zo'n ding is niet vergelijkbaar met het landen op de achterkant van de maan (en daar is geen woord Chinees bij)!
Ik zaagde het met de decoupeerzaag en fijne vertanding uit de stofkap van een oude platenspeler. Daaronder lagen vroeger schijven van polyvinyl met groeven en die werden gebruikt als geluidsdrager.
Lastig was wel wat de uitsparing waar de crank door steekt. Maar wel voor heter vuren gestaan en de ketting bijvoorbeeld heb ik niet eens los hoeven halen!
Alles via het unieke DF-bovenluik kunnen aanbrengen door door de bestaande  kettingbladboutjes 2,5 cm m3 boutjes van de Praxis heen te halen. Ook de kettingbladen zijn dus niet los geweest!
Wel heb ik de twee klemmen van het traphuis afgenomen om makkelijker te kunnen sleutelen. Zo lag het projektje als een soort pottenbakkersdraaitafel (langste woord) voor mijn neus..
Ik rijd met het plexiglas (acrylaat) inmiddels zo'n 3 weken rond met grote voldoening. Ontsporing van de ketting is er niet meer bij en van de toevoeging is gelukkig ook niets te horen.
Dat zal ook komen omdat ik tussen het kettingblad en de afscherming kraanrubber-ringetjes insloot. Daardoor kon ik met de spanning die ik met de m3 boutje / moertjes instelde de afstand tot de tanden trimmen.  
Om ongewenste flex en grotere sterkte aan de ring te geven heb ik de voorkant juist zo rigide mogelijk gemaakt. Met stalen vulringetjes een van de tanden ontdaan klein kettngblad als versterking gebruikt. Met een onderbreking er in voor de crank uiteraard!




Meer over Poly S. : https://youtu.be/O3VfugdCTTU




5 opmerkingen:

  1. Voor mijn DF is het een oplossing voor een niet-bestaand probleem ;)
    Zal wel komen door mijn lange benen en daardoor een andere positie van de trapas. Toch leuk om te lezen Mick, ik knutsel ook regelmatig aan mijn fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer mooi opgelost Mick! Zo wordt een beschermkap tot een beschermrand, over hergebruik gesproken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had je geen LP meer?, had je die kunnen gebruiken, diamant er tegen en tijdens het trappen muziek luisteren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen