donderdag 21 februari 2019

stoelbevestiging DF

Niet al te lang geleden schreef VeloTheo iets onaardigs over de stevigte van het koetswerk van de DF. Daarmee trapte hij 'ons' natuurlijk wat op de ziel. Dus liet ik hem wel even fijntjes weten aan welk een mogelijk gevaar hij de achterbrug van zijn QV misschien wel niet blootstelt met zijn elektrische trapondersteuning!
Maar ik moet bekennen, het laminaat is inderdaad wel erg dun. De voetenbakken vertoonden al snel een scheur maar ook is nu in de wielkast de bevestiging van de stoel uitgesleten.


Dat terwijl de 6 mm gaten in de stoel dan weer wél rond zijn gebleven. Kennelijk is de zitting sterker dan de koets!
 Mogelijk zijn ook de boutjes mee gaan draaien bij iets wegzetten achter mijn zitplaats. In plaats van dat het om de bout heen draait dat de boutjes zijn gaan meedraaien in de wielkast?
In tegenstelling tot de DF-versie van de 'kledinghanger'die afstelbaar is wordt de voorophanging van de stoel er vast ingeboord vanuit de wielkasten. Gewoon vanuit de losse hand.
Daardoor liggen de scharnierpunten natuurlijk nooit precies in elkaars verlengde en daar duiden de verschillende gaten in de stoel links en rechts ook op...


Omdat ik hoopte lamineringswerkzaamheden tot het voorjaar te kunnen uitstellen heb ik met een pakket aan laminaathoutjes op de bodem en in het stoeltje alles nog in goede banen proberen te leiden. Maar de speling links vond ik een week terug niet meer acceptabel. We hebben het hier namelijk wel over de fijnste velomobiel waarin ik ooit gereden heb!







Eerst bracht ik vanaf de binnenkant aan weerszijden 3 laagjes reparatieband aan. Mijn idee was om dat verticaal uit te voeren. Maar het vrij stugge weefsel wou zich beter voegen naar horizontale verlijming, dat heb ik dus maar gedaan.
Met kneedepoxy de uitgelubberde gaten gevuld en met een zelf uitgedokterde boorinstelling waar de Thunderbirds wel pap van lusten nieuwe gaten geboord.

Maar kijkt u rustig even mee (-;
Precies horizontaal tegenover elkaar nieuwe gaten uitgedokterd.












Daarna hierin van hun scherpte ontdane inslagmoeren epoxy gelijmd exact gericht op het hart van de tegenovergestelde nieuwe ophanging.
Hoewel de inslagmoeren maar een paar millimeter diep gaan steken ze toch zeker voor de helft door de met 3 laagjes reparatieband verstevigde wielkast heen!







Maar juist dat doorsteken gaf me de mogelijkheid met kneedepoxy nog een extra versteviging aan te brengen!

Doordat er zo draad in de kasten zit verlijmd nu breng ik precies andersom dan het was de m6 boutjes met korte draad en borst van binnen naar weerskanten aan met het stoeltje naar voren / omhoog gedraaid.

Je draait zo dan vanzelf tot waar de schroefdraad ophoudt het boeltje vast terwijl de borst als draaispil gaat fungeren.

Lijkt me constructief sterker zo en technisch juister dan waarmee ik de Koperweg uit gereden ben in Dronten!


6 opmerkingen:

  1. Zo Mick, ben je toch weer eens imponerend innoverend bezig geweest! Dat is wel een oplossing waar ze in de Koperweg een voorbeeld aan kunnen nemen lijkt me! Puik stukje werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergeleken met de knap uitgevoerde techniek van Roemenië vind ik 'fixatie' van het stoeltje bij ICB een stuk minder inderdaad!

      Verwijderen
  2. Briljant. Heb je er al patent op aangevraagd? 't Doet toch telkens raar om boormachine in je fiets te zetten. .)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's weer eens iets anders dan een velomobiel op je auto naar Dronten Gert!

      Verwijderen
  3. Mocht mijn stoelophanging het ooit begeven, wil jij die dan komen repareren Mick?

    Kun je weer een keer genieten van het oosten van dit land.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk Wim, dan kan ik gelijk jullie nieuwe onderkomen bewonderen!
      Ik zal ook de kilometerstand bijhouden om de degelijkheid van mijn oplossing uit op te kunnen maken.
      Mvg Mick

      Verwijderen