zaterdag 30 juni 2018

Gratis nieuwe Sram derailleur van ICB

Ik zal een voorbeeld geven.
Op verzoek van een direkt familielid heb ik het oude bordermateriaal van maar 20 cm hoog, waar de cavia's overheen begonnen te huppelen, vervangen door dat van 30 cm. Maar het staaldraad was dan ook nog eens op vele plaatsen doorgeroest:

De restanten mocht ik uiteraard meenemen en heb ik in een grote krantentas vervoerd achter op de Cryz-bike voorwielaandrijver. De halfronde balkjes van dit materiaal werden behalve met nieten nog met glasweefseldoek bijeen gehouden. Welk laatste volgens mij expres poreus gekozen is door de fabrikant om regenwater vast te houden.
 Opdat het geheel eerder door zou roesten en vervangen zou moeten worden!
Goed voor de omzet natuurlijk maar ik heb het thuis van de hand-aangebrachte overdaad aan nieten ontdaan. 
En in de zonder vluchtige oplosmiddelen geproduceerde carboleum (op waterbasis en acryl)  van Spectrum gezet. Daardoor is geen plamuren en grondverf nodig als voorbewerking van het hout is de gedachte.

Door de korte balkjes om en om te rangschikken alvorens ze aan een middenstrook van van het grof vuil afkomstige witte kunststof te nieten met T-nieten (3 stuks i.p.v. de 6 stuks U-nieten) heb ik een buigbaar hekwekje geknutseld dat volgens mij veel beter tegen de elementen bestand zal zijn. En waardoor eveneens geen cavia's meer aan de klimplanten zullen kunnen knabbelen is de bedoeling!




Op die manier zou ik ook de zo snel gebroken titanium veer in het parallellogram van de Sram SO derailleur net als Erwin het liefst vervangen door een exemplaar van 'ouderwets' stalenveer. Dat toch altijd wel langer mee gaat dan 8500 kilometer. Die maar twee versnellingskabels slechts heeft gezien...




Zo'n passende veer heb ik jammer genoeg niet. En zo'n veer moet net even langer zijn dan van een oudere typen derailleurs die ik nog zat heb liggen om er een uit te slopen, bedoeld voor minder kransen...
Maar ik ben dus toch wel erg blij met de goede service van InterCity-Bike die me een complete nieuwe Sram SO voor de DF opstuurde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten