zondag 10 juni 2018

Panne komt nooit alleen...(DF)

afgebroken en gescheurd...

Ik heb nogal eens dat de verstelbare achtersteun van mijn DF stoeltje los komt. Dat komt dan meestal neer op wat m5 boutjes aandraaien. Maar vrijdagochtend bleek er meer aan de hand: de halve steun was afgebroken!
Daarvoor al ging het schakelen niet meer helemaal prettig maar ik nam aan dat er wat rek op de versnellingskabel zat. Een forse onderschatting achteraf want het achter de las afgebroken pootje bleek zich in de kettingruimte te bevinden...
Omdat ik tóch weg moest op dat moment en in elk geval het restant had veilig gesteld besloot ik evengoed de velomobiel te gebruiken. Daar was ik immers ook mee thuisgekomen een paar dagen eerder?
Reed niet ideaal natuurlijk maar het was goed dat ik ook wat eerder stopte met werken die dag, 'het voelde niet goed' en ja hoor...
Ook wou de Sram achterderailleur niet meer uit de lichtste stand komen, veertje gebroken!
Het lukte me na 13:00u. Ymte te pakken te krijgen  en hij stelde me gerust dat er een garantie van 2 jaar op de derailleur staat en dat hij een nieuwe ophanging kon opsturen. Helaas wel dezelfde aluminium "kapstok"of  "klerenhanger" die ik dan met carbon zelf zou kunnen versterken...
Dat was dan weer een lichte teleurstelling want ik hoopte dat er inmiddels een verbeterde (carbon-) versie zou zijn. Ik vind nog geen 9000 kilometer nou niet zo'n geweldige score voor zo'n onderdeel!
Ook van de voertuigen van VM.nl zijn die bij de lassen afbrekende aluminium constructies een wederkerend fenomeen.
Overtrekken van carbon van een dergelijke kleine hoekige constructie lijkt me het probleem op de oplossing, dan maar liever zelf aan de slag!



Ik heb daarom van hoek- en U-profiel en geperforeerde klemband zelf iets gefröbeld ZONDER lassen. Eveneens met m5 boutjes, deels dezelfde. Ook de waarschijnlijk CNC-gefreesde bijzonder slanke draaibare pootjes die het (tot nu) overleefd hebben en het ronde buisje welke maat ik niet in mijn verzameling heb zijn gebleven.
Daar heb ik de lassen met een lamellenschijf vanaf geschuurd en de nylon doppen daarna weer in terug  gestopt.
Door de klemmen zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen hoop ik dat de gegalvaniseerde dunne bandstaal sterk genoeg is.
Uit eerdere klussen hiermee bleek me het bevestigingsoog voor de m5 klembout vaak het zwakke punt. Daarom heb ik die op die plek dubbel uitgevoerd door extra stukjes van dit band. Verbonden met, wie kent hem nog? Een popnagel ;-) 
Met dank aan Bart Verhees (van de Alleweder).
Omdat de rail in de fiets net breder is dan het standaard 4 cm U-profiel dat ik uit een kokerbuis sleep heb ik deze op dezelfde manier verbreed en versterkt. 



Het voordeel van mijn constructie is dat hij uit verschillende delen bestaat. Mocht het maar 1,5 mm dunne alu hoekprofiel te zwak blijken bijvoorbeeld dan probeer ik het met 2 of zelfs 3 mm!
De verzwakking die het lassen bij aluminium aanricht is veel moeilijker in te schatten en onherstelbaar.
Wat dat betreft is de service van IntercityBike n.m.m. minstens zo goed als bij Velomobiel.nl. Een nieuwe heeft er ten minste niet nóg meer lassen bij gekregen!
Die die van mij -niet toevallig- nou helemaal niet heeft! 

6 opmerkingen:

  1. Kijk Mick, dat lees ik nou weer met plezier! Gewoon goed opgelost met de middelen die je voorhanden hebt, klasse!
    Die brekende aluminium delen zijn vaak wel een probleem, ze versterken de constructie, of zoals in jouw geval ondersteunen ze je stoel, ook belangrijk.
    Vandaag nog een bericht gelezen van een QV eigenaar die een gebroken achterframe constateerde, de tweede die dit meemaakt. Wel een probleem als je in het buitenland woont.............Hoop ik niet mee te maken!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Adri dat hoop ik ook niet voor je! Pas geleden Jan Geel nog even aan de lijn gehad dus...Hoewel dat een compleet andere oorzaak had natuurlijk.
      Ik vertrouw niet erg in gelaste aluminium verbindingen. Zie het op m'n werk ook vaak hoe die stapelwagens op of -nog vaker- vlak achter de las afbreken...Gelukkig wordt het wel steeds meer carbon bij de fietsenbouw!
      Maar ik heb net een (tijdelijke) derailleur ingebouwd ff testen dus...

      Mvg Mick

      Verwijderen
  2. Die alu lassen beginnen soms eerst te scheuren, bij Carbon is dat vaak lastiger te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens u veel kijkgenot toe maar persoonlijk heb ik mede juist voor de DF gekozen om minimaal met gelaste alu verbindingen te maken te hebben!

      Verwijderen
  3. gelukkig ben jij erg handig met knutesellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Marcel, long time no see jongen!
      Als je goed kijkt zie je anders een 'knap' aantal 'gewichtsbesparings-gaatjes' hoor ;-)
      Maar de eerste 160 kilometer blijft het allemaal prima zitten en functioneren (tot nu toe dus).
      Mvg Mick

      Verwijderen