zondag 22 juli 2018

Tandem boegspriet voor in de tuin


Een overtuiging moet nooit onwrikbare waarheid worden. Merkvastheid is voor dwazen.
Zo kan ik als Windows gebruiker slecht overweg met een Macintosh. En dat bleek na gebruik van Android ook voor de activatie van een refurbished maar heuse Iphone op te gaan! Met hulp van mijn software-onderlegde Linux broertje ben ik nu evenwel toch te spreken over mijn model 4s...
Hier vast wat foto's maar de Fietsersbond App blijkt er ook goed op te werken. Daar was mijn 3" Samsung Young al niet compatibel meer mee. En toch is de 4s-8 gig intern nauwelijks groter (dus zuinig}met het 3,5" beeldschermpje.
Nadat uitgerekend de Woningbouwvereniging langskwam voor het plaatsen van een steiger "onderhoudswerkzaamheden" is de stoep in de achtertuin nog erger verzakt nu dan ooit tevoren.


Om de boel op te hogen heb ik al ruim honderd kilo zand moeten verslepen van de plaatselijke Praxis met het fietskarretje achter m'n vouwfiets.
Omdat er een behoorlijk hoogteverschil is tot de tuin moet ik de tegels niet alleen hoger leggen maar ook zien te voorkomen dat het ophoogzand weggedrukt wordt die kant op, van de flat af.
Bij wijze van 'damwand' heb ik als zandkering (erg toepasselijk bij deze door klimaatverandering veroorzaakte droogte) eerst stalen zwaluwstaartplaat gebruikt. Dat is geprofileerde plaat waar in de bouw badcelvloeren op gemetseld worden.
Omdat die plaat toch niet echt sterk genoeg is om de grond in te slaan en bitumen-golfplaat nooit roesten gaat ben ik daarna op die laatste overgegaan. Uiteraard door er eerst stroken van te zagen (foto er boven)..


Ik begon tegel voor tegel met 2 waterpassen te her-bestraten. Maar dat was moeilijk uitdokteren steeds en schoot me eigenlijk niet snel genoeg op.
Daarom maakte ik van twee versleten boegsprieten middels laswerk met mijn inverter (een elektronische lichtgewicht  vervanger van de aloude 'lastrafo') een effeningshulp voor het zand.
Zodat ik in ene keer kan zien waar zand bij moet of aangestapt/weggehaald moet worden om het afschot te behouden maar kuilen en bulten te voorkomen.
Hoewel mijn selfies  nog niet erg gelukt zijn door de warmte kun je je voorstellen hoe schattig dat er moet uitzien met de paraplu die ik bij wijze van parasol met een griptang aan getoonde camera-statief heb vastgeklemd ;-)
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten