zondag 8 januari 2012

Reichswehr ist nicht mehr…



Ik heb mijn lasmasker-regenkap aan de voorkant wat meer ruimte gegeven met de decoupeerzaag. Aftekenen deed ik met het Lexan vizier op de kap gedrukt. Waarbij ik (om geen krassen te krijgen) even 4 handen nodig had!
De kap lijkt zo minder meer op een helm uit het Derde Rijk en geeft uiteraard meer zicht nu.

Stap 2 was een andere luchtbron te creëren tegen wasem op het vizier. Ik heb daarop een 12volts propeller-koelertje geprobeerd van een oude pentium 233 processor. Ik bewaar die nog altijd om er eventueel een videokaart mee te koelen. Die hebben tegenwoordig echter standaard een eigen koeler bijgeleverd…
Ook om het verband in de kap zo goed mogelijk te bewaren heb ik wat groene bovenrand laten zitten. Daar nu kon ik gemakkelijk de platte ventilator met M3 boutjes aan ophangen.

Het comfort van het lichtgewicht ventilatortje bleek gelijk veel beter dan de slang over het zeiltje van de FAW, Dat continu in aanraking kwam met m’n gezicht en ik steeds wat bij moest richten. Ook kon ik er nog genoeg door-, langs- en onderdoor kijken.
Maar was de werking van de centrifugaalpomp door het plaatsen van een slang erop al behoorlijk minder geworden , dit was weer een verslechtering dáár op…
Het hielp minimaal tegen het beslaan, soms zelfs helemaal niet meer.
Niet zo erg zolang je het masker af kunt zetten en mee kunt nemen. Maar daarvoor zat de vm bijvoorbeeld naar de OBT toe al te vol. Dus moest ik besluiten om hem thuis te laten…

De pentium 4 processoren hebben tegenwoordig echter ook (minstens) zo’n sterke waaierventilator als die van de Tronic.
Zo een heb ik er nu teruggevonden van een kapot mobo (moederbord) en doet het uitstekend op het 9,6 volts accu-pack!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten