dinsdag 3 januari 2012

Aandrukmal RVS verlijming

Voor de aluminium boegspriet tbv de Thys 222 Revolver is de uitsparing van het geleidewiel inmiddels klaar. De bankdrukfiets heeft jammer genoeg niet braaf gewacht op z’n eigen nieuwe boegspriet.
De op de bovenkant geplakte RVS-strook (waar ik al niet erg tevreden over was omdat ‘ie er niet recht op kwam in de workmate) is namelijk los gekomen uit de polymeren kit. Dit in tegenstelling tot de stroken op de zijkant.
De bolheid van het profiel aan de bovenkant zal daarvan de oorzaak zijn. En het door torsie bij het knippen van de dunne strook onrecht geworden zijn van het 1mm dunne materiaal.

Nu kan ik natuurlijk bij de pakken neer gaan zitten c.q. steen en been gaan klagen enz. Maar ik kan er ook een door Osiris gezonden vingeroefening in zien voor het straks verlijmen op aluminium...
Ik heb van aluminium 1cm breed U-profiel een opspan-mal gemaakt die de lager-geleidestroken hopelijk zowel recht als vlak kan houden. Zelfs op rond staalprofiel (?)

Door de uiteinden zitten 2 boutjes m4 waarmee ik de buitenste delen aan kan trekken tbv de rechtheid van het rvs. De middelste ligt er los in maar kan ik er met één en dezelfde spanband in de buitenste persen om de strook te vlakken tijdens het lijmen, is de gedachte

De schade voor 2meter van dit profiel bij de Praxis was 3euro40. Maar omdat de geboute delen 75cm lang zijn zal ik op de terugweg van werk dus nog een stukje bij moeten kopen als inleg-profiel.
Het geheel is precies 3cm breed, de breedte van de (originele) boegspriet.

Ik hoop op die manier net zo snel weer de b.d.fiets te kunnen gebruiken als ik dat met de roeifiets kon doen na het lassen van de spriet.

De buitentemperatuur laat deze vormen van transport gelukkig nog probleemloos toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten