Ik gebruik in de 222 revolver al een tijdje een CVT-wiel (met alu snek) omdat een gootje van de bergsnek beschadigd is. Dat leidde tot het ineens in een lager verzet lopen van de fiets.
Ik vind dat jammer want zo'n snek kost 175euri. Maar troost me ermee dat ik de 'gewone' alu snek prettiger vind schakelen dan de bergsnek. En ik gebruik er gewoon (Marlow D12) dynema op.
Wel hoorde ik soms wat ongerechtigheden maar het onverkort goed functioneren en de vreugde van het roetsen zelf deed me dat afdoen als "nieuwigheid!".
Dinsdag vond ik het soort van explosieve gekraak wel dusdanig toegenomen dat ik er niet verder mee naar het werk durfde. 'Heb de Hafa dus maar gepakt maar was wel flink teleurgesteld. 'Heb dat echt regelmatig nodig die training. Net als het bankdrukfietsen waar ik ook weer mee begonnen ben.
Zoals ik gelezen heb op Rowingbike.nl zag ik dat links en rechts industrielagers zitten.
Maar ook na het lossen van de borgmoeren en vulbusjes (waarvan het linker binnendraad heeft en 1 geheel vormt met de moer) kreeg ik de as er niet zondermeer uit.
Omdat ik vandaag toch de auto naar de garage moest brengen vd APK heb ik vanmorgen Derk Thijs gebeld hoe e.e.a. te demonteren.
Je kunt na links gelost te hebben de as er richting snek uittikken. Maar neemt dan wel het rechter aslager mee uit.
Na demontage bleek me dat het linkerlager wel heel veel speling vertoonde.
Dat heb ik dus vervangen door het linker lager van het (modernere) kunstof-snekwiel. Ik hoopte dat het gekraak daarmee verholpen zou zijn.
Dat is het helaas niet...
Dan moet het dus welhaast het sperlager zijn. "Daar wou nog wel eens pekelwater in doordringen" volgens Derk. idd Heb ik de snek van dit wiel wel n's helemaal voelen vastzitten toen ik 'm 'n tijdje in de schuur had bewaard.
Dat lijkt daarom niet onwaarschijnlijk.
"Die sperlagers zijn niet goedkoop" volgens de Meester en is er alleen met speciale vulbussen af te tikken (in de bankschroef). Gereedschap dat ik niet heb dus.
Ik heb echter nog wel een ander idee: Transplantatie van de snek naar een RR-wiel dat ik óók nog bij de Rvolver kreeg van Jacques ("Eh, was dat hetzelfde gemonteerd? Wacht even Mick, dan kijk ik hoe dat zat...":). Kan een goedkopere oplossing zijn volgens hem.
Uiteindelijk is versturen naar Middelburg van 2 wielen ook maar 6,75euro.
Maar ik geef het nog niet helemaal op.
Toen de as er uit was heb ik namelijk de "zeskant" gezien waarmee de snek van het lager gedraaid kan worden(?). Dan plant ik de CVT-snek zelf op het RR-wiel...
Moet ik dus nog wel een zeskantssleutel maken. Zoiets als ik voor de Limit maakte maar dan een slag groter.
Wordt vervolgd.
zie je kans om die zeskant eens op te meten mick? Als CV-monteur heb ik wel wat grote "inbus"sleutels, misschien heb ik net de maat die je zoekt...
BeantwoordenVerwijderenHé dat is toevallig Teun, ik ben van beroep eigenlijk ook CV-monteur.
BeantwoordenVerwijderenJe bedoelt een radiatorkraan sleutel hé?
Ik heb die nooit zelf gekocht (van de baas gebruikt) maar ben bang dat die niet gaat passen: Door de versmalling er vlak onder van het asgat.
Ik hoop een bout te vinden waar de kop precies van invalt. Die zal ik dan opmeten!
Mvg Mick
Ik blijf het altijd knap vinden als mensen zelf "moeilijke" reparaties aan hun fiets kunnen uitvoeren.
BeantwoordenVerwijderenIk ben toch vooral fietser en kleine reparaties kan ik echt wel zelf uitvoeren, maar als ik het niet meer overzie, dan ben ik altijd blij dat er ook echte fietsenmakers bestaan. Ik bedoel dus niet fietsenverkopers............
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenIk heb het gevonden! Toch ben ik ook duidelijk op m'n beperkingen gestuit.
Kortom, lees m'n laatste bericht (coming soon).
Mvg Mick