Het is zover, de vorst heeft zijn intrede gedaan. Ook ík zal eraan moeten geloven, het fenomeen ‘velomobiel’. Ik gebruik de FAW dus weer vaker voor woon-werk. Maar ik ben te veel bezig geweest met de tweewielerij om me druk te maken over de Limit…
Misschien kan ik overdag (nu nog vorstvrij) wat ritjes inplannen om toch m’n bovenlichaam wat te trainen. ‘ Heb nog wat klusjes uitstaan in Purmerland bijvoorbeeld. Anders maar improviseren thuis.
Zo heb ik me op de blog van Wim Schermer zelfs in een technische discussie gemengd over de reden(en) voor het vaak “wegdribbelen” van het achterwiel bij velomobielen.
Het is natuurlijk leuk je te uiten in zo’n ‘oliebollen’-onderwerp maar klopt mijn uitspraak eigenlijk wel? Of ben ik met het lage gewicht van het achterwiel in verhouding tot de voorwielen in de war met het ledig gewicht van mijn aluminium sigaar?
Dat zou slordig zijn natuurlijk. En zelfs moederziel alleen niet moeilijk te checken. Met een beetje fantasie.
Ik gebruikte m’n Sony Cybershot
(nog steeds dezelfde!) met flits waarmee ik uit de losse hand vanuit de FAW fotograveerde. Een rood zoeklichtje wees me prima het midden van de foto aan (want het display bleef van me af gedraaid). Sorry voor de flits!
De eerste foto is van het gewicht van het linker wiel. Ongeveer 44 kilo dus. Waarbij ik het rechter- en achterwiel op dezelfde hoogte bracht tijdens het wegen.
Datzelfde deed ik voor het achterwiel: maar 32kg! Als je daarbij ook nog bedenkt dat ik mij achterwaarts draaide om met mijn linkerhand de foto te nemen is dat verschil behoorlijk fors!
88 Kilo op de voorkant tegen 32 achter da’s nauwelijks meer dan 27% van het totaal gewicht (120kg)!
Tijdens het rijden gaat het gewicht wel iets naar achteren vanwege de voorwaartse kracht maar de roterende aandrijving zal het wiel weer eerder doen willen loskomen van de grond…
Dat zal ook de reden zijn dat racewagens, ondanks een achterwiel extra, met spoilers werken om de druk op de achterwielen te verhogen en de wegligging te verbeteren. Maar dat maakt de luchtweerstand niet bepaald minder dus zie ik vast niet opdoemen in de velomobielraces!
Die 27% klinkt bekend. Ik het samen met wat Huneliggers ook eens onderzocht. Met de Mango had ik 30% achter, net als een veel grotere Quest rijder. Jij bent nog iets korter dan ik, en zit denk ik wat verder naar voren.
BeantwoordenVerwijderenEn sowieso, bij tadpole trikes, of kikkervisdriewielers, is het vrij algemeen bekend dat een goede gewichtverdeling 67-33 is. Verschil tussen voor en achter is natuurlijk ook dat een voorwiel nog een 'hulpje' heeft, het andere voorwiel. Maar als het achterwiel wegcontact verliest, is er geen back-up.
Peter
Dat klopt Peter.
BeantwoordenVerwijderenHet traphuis van mijn FAW is niet instelbaar, netzomin als dat van de Limit trouwens.
Het voordeel is meer bagageruimte maar een achterrem op de Alleweder heeft me -brug af- dan ook wel n's over de kop doen slaan!
Mvg Mick