zaterdag 5 november 2011

'Ploingk' (zelf) opgelost -maar ook geblunderd.

De moraal van dit verhaal is eigenlijk "Wees voorzichtig met het trekken van voorbarige conclusies!".
Ook is er nog wel iets meer lering uit te trekken voor de zelfhersteller maar laat ik bij het begin beginnen...

Ik zag dus dat de uitnodigend uitziende zeskant onder het rechter aswiellager. Vermoedelijk de mogelijkheid om de CVT- en R(oller)R(amp)sneks af te nemen.

Een passende bout M10 (met 17mm kop) was snel gevonden.
Om niet te veel rondslingerend gereedschap te krijgen gebruikte ik het andere uiteinde van de loeizware JE-hoofdsteun dat op (de verder uitstekende) trike zat. "Dat is wat ze met álle te zware ligfietsonderdelen zouden moeten doen" bedacht ik me, "Gereedschap van maken!".
Geweren omsmeden tot ploegscharen! -Excuus, ik draaf soms wat door. En dat voor iemand die bijna Abraham heeft gezien...!

Ik sleep 2 maantjes in het afgezaagde uiteinde van de eerder gelaste Limit-achteras afnemer.
De bout was wat moeilijk stevig op z'n plaats te houden voor de eerste las. Ik bedacht een boca-arriba opstelling in de bankschroef.

Als de snek er in de aandrijfrichting (met de klok mee) opgedraaid zou zitten zou ik de nieuwbakken sleutel tegen de klokrichting in moeten draaien was mijn gedachte.
Nou vergeet het maar! Waarschijnlijk heb ik het 'basismateriaal' van de naaf zélf proberen te verdraaien. Door daarbij het wiel vast te houden scheurde ik zelfs de aangelaste bout doormidden.
Precies achter mijn -al zeg ik het zelf- zeer nette lasje (100Ampère, 2mm electrode). De plaats waar altijd het zwakste punt ontstaat.
En gelukkig maar, want ik begreep nu wel dat dit NIET de manier is!
Nogal ontgoocheld neigde ik het slagveld te verlaten en alles maar aan Derk op te sturen.

Maar mezelf kennende heb ik de situatie toch nog even op me laten inwerken.
Want precies hóe zeker was ik er nu van dat het freewheel-lager idd de oorzaak was voor de klappen door het frame?
Nogmaals ging ik wat steppen met de fiets over straat. Amsterdam was toch nog niet wakker vanmorgen. Zelfs als ik de snek -zonder dyne(e)ma met de spaken mee liet draaien kon ik het kloinken af en toe waarnemen. Dat was natuurlijk wel heel opmerkelijk want sluit het sperlager eigenlijk uit als oorzaak!
Daarom heb ik ook het rechter aslager en de as zelf uit het andere wiel nog getransplanteerd. Niets hielp, het kraken bleef.
Om wanhopig van te worden.
Voorover buigend op het stoeltje gezeten leek het geluid wel iets meer bij het balhoofd vandaan te komen...Kwam het eigenlijk wel uit het achterwiel?!

Toen ik besloot een ander voorwiel uit te proberen merkte ik dat er een M5 boutje van het spatbord uitviel. Van het aluminium 406 spatbordje. Dat ik om het voor het 451 voorwiel passend te krijgen (en daarmee de boegspriet te beschermen) aan de binnenkant van de vorkpoten had vastgedraaid.
Dit was dus losgekomen en was richting naaf geschoven waarbij de koppen van de spaken af en toe aan werden getokkeld! Gevonden?
Maar ook dit was het niet. Om een lang verhaal niet nóg...Het bleek het (lager van het) voorwiel te zijn. Onbelast is er niets op aan te merken maar belast wel.
Daar kwam ik achter door het voorwiel van de 222 bankdrukfiets in de voorvork proef te rijden: Wég geluid!
Over blunders gesproken...

En fin. Zo ben ik wel een kapot achterwiellager op het spoor gekomen (filmpje) en heb het vervangen...En ik heb niets nodeloos naar Rowingbike hoeven verzenden. Want wat zou ik teleurgesteld zijn. Mijn weekend is (alsnog) goed.
En ik weet nu hoe de achteras eruit moet voor zo'n klusje. En dat je itt de kunstof-snek bij de voorgangers van de exentrische naaf beter niét zelf moet proberen de alu sneks zelf te demonteren.

Vermoedelijk moet daarvoor een ring met uitsparingen vlak achter de spaken verdraaid worden t.o.v. de snek.
Wat zonder passend gereedschap, dat zelf niet makkelijk te maken is, eigenlijk onmogelijk is zelf te doen.
In elk geval niet zonder het wiel te ontspaken.

Ik zou in dat geval dan zeker de klus aan Derk Thijs over laten!

4 opmerkingen:

  1. Ik kan dit soort verhalen nauwelijks volgen als ik het alleen maar hoef te lezen, laat staan dat ik dit soort herstelactiviteiten zelf zou kunnen uitvoeren/verrichten.

    Petje af Mick, dat je dit allemaal voor elkaar krijgt.

    Groot onderhoud laat ik toch echt door de vakman uitvoeren. De rest doe ik echt wel zelf.

    Ik houd vooral van fietsen, minder van knutselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's prima Wim, want ik heb al (betaald) werk ook!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind het trouwens wel fijn om te lezen dat er zelfs voor jou een punt kan zijn, waarop je besluit te stoppen met klussen en Derk het werk gaat laten doen.

    Ik voel mij altijd zo'n kluns naast mensen die zo handig zijn.......
    En dan te bedenken dat er ook nog heel veel mensen zijn die zelf nog weer veel "klunziger" zijn dan ik en soms verbaasd kijken naar mijn handigheid........ja ja, er is altijd baas boven baas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De fout die ik nog wel eens maak is een foute aanname. Zo had ik vandaag eigenlijk een trommelremnaaf in een 451 velg willen spaken.
    Spaaklengte berekend, patroon kruis over 3. En die spaken heb ik nog liggen ook (191mm)...
    Maar een 28 gaats velg aan een 36 gaats trommelremnaaf gaat natuurlijk never nooit niet!

    BeantwoordenVerwijderen