zaterdag 29 oktober 2011

lassen, montage e.e.a.


Het stoeltje zit erop en past strak op de framebuis. Ik zit nu lager en 3cm meer naar achteren. Tot zover moest ik het bracket dan ook terugschuiven.
Lager is stabieler en meer naar achteren zorgt dat het achterwiel niet uitbreekt en meer grip heeft in modder of sneeuw.


De oude ophanging van het geleidewiel was zelfs M12 (en niet M10 zoals ik eerder schreef). Verloopjes naar M8 uit 1 deel bestaan niet en 2 verloopjes zou zou de 'idler' te veel van het frame plaatsen.
Door met een 2mm electrode bij 80Ampere een hoge moer aan een gewone M12 te lassen kon ik ook nog eens de plaats iets hoger dan het frame kiezen. Waardoor de kettinghoeken iets gunstiger worden.
Om de nieuwe bout loodrecht tov het frame te krijgen klemde ik de 2 rechte zijden van de moeren tegen elkaar met een griptang. Op de M12 moer had ik de uitverkozen zijde met een ijzerzaag bekrast om hem te onthouden (de leeftijd). Ook draaide ik er bouten in om de andere richtingen met elkaar in overeenstemming te brengen.
Neem van een ervaren knutselaar aan dat dit alles nodig is om nog aanvaardbaar baksel te produceren !
Bij het inbrengen van de warmte krimpt alles uiteindelijk namelijk nog iets.
En een electrode neigt zich vast te trekken. Dan komt alles los op de grond te liggen en het is nog heet om weer op te rapen ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten