zaterdag 13 november 2010

spaanse buitenwielen getrommeld

Nederlanders zijn dol op overbodige toevoegingen. Zo flaneren zij graag met hun nog naar epoxy ruikende velomobiel maar als hun rechterband lek raakt wordt daar verwoed over geblogd als "rechts voor". Alsof er meer dan 1 rechterwiel aan een driewieler zit!
En natuurlijk, als je de (d/t) vervoeging niet leert beheersen van je eigen taal zullen -itt tot het spaans- de persoonsvormen er nog iedere keer bij geschreven dienen te worden: anders blijft de betekenis van de zin immers grotendeels zoekende!


Ik heb de grote 90mm remtrommels aan de voorwielen van de JE-trike aangesloten.
Daarvoor heb ik eerst de orginele JE-ophanging van de handremkabel-verdeling proberen aan te houden.





Deze bleek echter te zwak (zelfs zonder het aanbrengen van enig hulpveertje zoals de velgremmen er 3 nodig hadden!) en de deeltjes bogen vervaarlijk door.





Daarom heb ik een 2x zo dik alu L-profiel gebruikt. Ook heb ik die al voorbereid op het aanbrengen van een tweede remhandvat aangesloten op de voorremmen, dat nu nog aan de achterrem zit.

Zoals waarschijnlijk bekend is het bijremmen met die achter (trommel-) rem riskant ivm blokkeren van het wiel en stuurloos worden van de fiets. Dat gebeurt bij m'n trike als ik weinig bagage bij me heb in de fietstassen. Maar dat is ook logisch.

De fiets trok hierna naar rechts, zelfs nadat ik een tweede HPV-band opgezet had (van dezelfde maat).
Mogelijk was een niet precies dezelfde lengte remkabel daarvan de oorzaak. Ipv dit met een veertje op te lossen prefereer ik het gebruik daarvan uit te stellen tot de trommels gaan 'happen'.



Wat ik deed was een vaste verbinding maken ipv het cantilever-schuifje. Mogelijk is dat ook iets veiliger wanneer het laatste kabeldeel naar de linker- of rechtertrommel mocht breken.... Zodat ik dan niet helemaal zonder (voor) rem kom te zitten!.




Het vastmaken van de rembodem deed ik door 2 stripjes naar aangelegen boutjes bij de fusee ophanging ('Kingpins').






Het was nu nog een kleine kwestie van bijregelen van de stelschroef die ik aan de rechterhevel heb gebracht om de remmen te balanceren.

Om het moertje van zo'n stelschroef op z'n plaats te houden is een stukje ducktape erom al voldoende.

Weer zo'n gouden tip bij 100 zegeltjes op Eigenfiets.NL ! :)-

3 opmerkingen:

  1. Hi Mick,
    Een tip. Je fotografeert de laatste 2 foto's, kennelijk uit de hand, met 1,1 en 1,5 seconde belichtingstijd. Dat gaat zonder een stevig statief echt niet.
    Drie oplossingen:
    1. Statief gebruiken, of
    2. Flitsen, of
    3. ASA waarde flink verhogen.
    Opnamen uit de hand met een langere sluitertijd dan 1/8 seconde leveren vrijwel nooit bruikbare foto's op.
    Succes,
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gezien Wim!

    Sorry voor mijn enthousiasme maar ik vind het nogal bijzonder hoe je de spijker op de kop slaat.
    Ik heb een nieuw camera'tje bijgekocht, 'n 2dehands 'Nikon Coolpics'. Voor 19 euri en zelfs met optische zoom. De display van m'n Sony doet soms vreemd namelijk.
    De flitsfoto's van dichtbij met dat dingetje zijn echter wat minder vandaar dat ik die flits uitgeschakeld heb.
    Ik zocht idd met m'n hand steun op 't frame vd fiets zó langzaam was de sluitertijd. Maar je hebt gelijk, ze zijn bewogen...
    En de camera zélf zei precies hetzelfde en vroeg toestemming om de foto's tóch te bewaren (!).

    Ik zal de kiekjes morgen overdoen met m'n Sony camera, bedankt voor je opmerking!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nabericht:

    Gebeurd. De lens van de Sony DSC-P43 is volgens mij veel beter dan die van de 'Nikon Coolpix'.
    Wel zou ik 't flitsprobleem bij close-ups kunnen ondervangen met een halogeenlamp vermoed ik.
    Ook heb ik wel 'n statief, uit de kringloopwinkel.
    De Sony camera heb ik nog van m'n pa zaliger (2005).

    BeantwoordenVerwijderen