maandag 8 november 2010

gemodificeerde dualdrive-naaf II

Naar aanleiding van mijn beschrijving van de omgebouwde dualdrive-naaf met vrijloop kreeg ik van Rob Bearda uit Marssum 2 mails. Mijn antwoord aan hem volgt hieronder:

Beste meneer Bearda,

Bedankt voor uw mail, ik probeer hem hieronder te beantwoorden. Ook heb ik een foto bijgevoegd van een proef-afslijping. Dit werkte al en was me genoeg bewijs 'dat 't werkte'.
De eigenlijke 3X7 (Sachs, maar volgens mij identiek ad 'Spectro E') heb ik wat verder en gelijkmatiger afgeslepen.

Op 22-10-2010 schreef Rob Bearda
> M. Leemans,
>
> Allereerst hartelijk bedankt voor een zeer goed idee.
> Ik wil de door u beschreven modificatie aan mijn 3 x 7 Sachs ook doorvoeren. >Daarmee is mijn grootste bezwaar van een derailleursversnelling weggenomen.
> Ik heb hier over een vraag:
> Hoe moet ik de nokken afslijpen: - gewoon de helft?

Ik zou zeggen de helft maar dus in diagonale richting (!). Maar ik heb steeds even 'proef gedraaid'. Als u akkoord bent zal ik een filmpje van dat 'proefdraaien' met de onderdelen in m'n blogartikel bijvoegen.



>- de helft met schuine stukjes?
Ik heb geen afschuining extra gemaakt, misschien zou dit wel beter zijn...


>- kan ik er ook teveel afslijpen?

Natuurlijk, en je gaat dan z'n tweede versn. missen, dus in dit nieuwe geval de hoogste en 1 op 1 verhouding.
Het gevaar hiervoor is echter niet zó groot omdat er 4 uitsteeksels ('nokken' zou ik zeggen) zijn af te vlakken en het materiaal tamelijk hard is.


> Ik heb een duidelijkere afbeelding van mijn Sachs 3x7 bijgedaan (montagehandleiding Nr 189.81 NL) .

Ik heb die helaas nog niet kunnen openen (mis 't progje nog)

> Verder, Ik rij zelf ook in een Flevo Alleweder en 't bevalt mij prima. De versnelling die ik nu gebruik is een Sachs Spectro E 12. De door u gegeven oplossing zal heel wat minder interne weerstand opleveren. Als ik daardoor wat sneller en makkelijker kan fietsen zou dat heel mooi zijn.
>
Ja ik heb 't idee dat de FAW vaak te snel wordt afgedankt terwijl er nog niet alles is uitgehaald wat er in zit. Ik denk dan ook aan de kettingloop.

> De veranderingen / verbeteringen die ik aan mijn fiets heb doorgevoerd zijn:
> - Luchthoorn voor onderin met een ventiel aan het stuur.
> - Koplamp kan op en neer (dimmen / groot licht) .
> - Koplamp draait met de richting die je stuurt.
> - Bagagevak naast het achterwiel.
> - Stoel van gaas.
> - Aanpaasing / verkorting bagagecomprtiment i.v.m. met mijn lengte bijna 2 meter.
> - Kogelkopjes met siliconen (velombiel.nl) scheelt veeeeeel herrie.
> - De hele fiets van binnen beplakt een soort van noppenfolie (isolatiefolie parket van ikea) scheelt ook veeeeeeel herrie.
> Als je hierover vragen hebt dan stuur ikje nog een mail met foto's.
>
> Met vriendelijke groten en
> alvast hartelijk bedankt,
>
> Rob Bearda
> Marssum
>
>
U ook bedankt voor uw uitgebreide mail! Ik begrijp dat ik iemand heb getroffen met innovatieve en creatieve ideeën, dat doet me deugd!

>Nogmaals echt een prima idee deze modificatie.
>De fiets "loopt" stuk lichter, het fietst nu een aantal kilometers sneller. lk wil >er nu ook een groter (75) tandblad voor op zetten, ook omdat ik nu de derde >versnelling "mis".

>Sorry voor het niet eerder reageren of je mijn mail mocht gebruiken op je site. >Natuurlijk kan en mag je dat van mij.

>Groeten Rob Bearda.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten