woensdag 17 november 2010

De Leiba x-treme

Wie mijn correspondentie met Peter gevolgd heeft of mijn mening omtrent de meeste velomobielen al kent moge menen dat ik een ‘schaap met vijf poten’ zoek.
Inderdaad ben ik van mening dat een uitgave aan een nieuwe velomobiel van 6000,-E zorgvuldig afgewogen moet worden. Voor mij zijn niet alleen uiterlijk, gewicht en draaicirkel van belang, ook de kettingtransmissie zie ik graag zonder tussenas (met tandwielen) geschieden.
Ook een tweezijdig opgehangen achteras is dan onontbeerlijk om met de door mij beschreven dualdrive-naaf probleemloos op- en maar vooral ook af-schakelen te garanderen. Ook vanuit stilstand.
“Ja, ja” hoor ik u denken “en dan zeker ook nog met ‘n 26” achterwiel zoals de Quest en de Strada, “nou die zijn er niet met een geveerde achtervork”

Mis.De Duitse ‘Leiba x-treme’ heeft het allemaal. Inclusief een WAW achtige stroomlijnkap, gewoon zo bijgeleverd!


Ik houd nog één slag om de arm maar ik neem aan dat deze fiets ook rondom telescoopvering heeft.

De schoonheid van WAW en Quest verenigd, goed bereikbare hardware. Tjemig, wat een schoonheid!
Daar kan zelfs ík wel een beetje opgewonden naar kijken…



Het kan dus wél!

8 opmerkingen:

  1. Mick,
    De voorvering is net zo als op de Q, Mango en jouw FAW.
    Er stond ook eens een test in de Ligfiets&. Dat deze mooi is kan ik bevestigen.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,

    Dat dacht ik eigenlijk al te zien aan de wielkasten. Omdat de achtervork -net als 't frame- van alu is kan ik me nauwelijks voorstellen dat er achter ook geen telescoopveer zit.
    't Enige is dat m'n haldeur (momenteel) maar 80cm breed is, de L.x-s is 82...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi ding, zo een Leiba.

    Meen op die laatste foto te zien dat de ketting en cassette niet zo mooi in de stroonlijnkap zijn weggewerkt en beschermd tegen vervuiling als bij de Strada en de Quest. Ben wel blij met de oplossing van Velomobiel - de ketting en tandwielen zijn na 2000km nog blinkend schoon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Mick,
    Over mooi en lelijk kun je oeverloos van mening verschillen. Wat mij aan een Leiba niet bevalt is de geheel onbeschermde ketting, cassette, derailleur en schijfrem. Dat vervuilt en slijt enorm snel. Daarnaast is het achterwiel niet enkelzijdig opgehangen, dus snel een band wisselen is niet mogelijk. Kortom, weinig of geen raffinement en dan ook niet vergelijkbaar met een Quest of Strada.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mick,

    Ik vind hem zeker niet te vergelijken met een Strada of Quest, meer met een WAW en dan heb ik het niet of hij wel of niet mooi is maar puur over de afwerking.
    De Quest is glad, zitten geen onnodige schroeven op om dingen vast te zetten zoals afschermkappen voor de voorwielen.
    Zonder racekap vind ik het achterlicht ook geen mooie plaats hebben.
    Aan de binnenzijde is het niet afgewerkt, zie veel draden hangen.
    De besturing die op de wielkasten zitten, hoop dat ze die gaten waar de stuurstangen en versnelling kabels door heen lopen nog dicht maken.

    Een ander belangrijk punt is de ketting maar daar hadden Erwin en Wim al over geschreven.

    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor jullie commentaar en opmerkingen.
    Om te beginnen: Het is maar wat je belangrijk vindt natuurlijk.
    Zo vind ik de mogelijkheid om makkelijker terug te kunnen schakelen belangrijker dan snel een band te kunnen verwisselen achter.
    De achterband is namelijk veel minder vaak lek dan voor. Op- en af-schakelen heb je in de stad praktisch voortdurend. Door de bereikbaarheid voor is 't bandwisselen daardoor nog altijd een peuleschilletje ivt de Quest lijkt me.
    Een derailleurafscherming hoop ik zelf te kunnen fröbelen.
    Die schijfrem achter is optioneel en ik verkies 'n levering helemaal zónder achterwiel. Dat spaak ik dan zelf.
    Behalve bij het achterwiel loopt de retourketting
    door een geleidebuisje. Dat is idem dito als bij de Quest, Strada, Alleweder enz.
    De stroomlijn zal wel 'n fractie minder zijn dan van de Quest maar hij lijkt me 'n stuk wendbaarder!
    Ook het gewicht blijft onder de (standaard)Quest en Strada en bmw WAW.
    Daarbij vind ik de prijs niet exorbitant hoog.

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Mick,

    Ik wil nog een duit in het zakje doen die ik hierboven nog niet tegen gekomen ben. Ik ben een grote fan van de Quest, maar een belangrijk voordeel van de dubbelzijdige ophanging van de Leiba is dat het veel stijver is. Bij de Quest is dat zeker een minpunt. Als ik de keus had zou ik liever een dubbele ophanging hebben. Met zo'n snelspanner heb je achterwiel er zo uit voor de doodenkele keer dat je achter lek rijdt. Succes met je keuze(s), vr.gr. Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk-Jan,

    Ah kijk, dat is nu eens een verrassend nieuw gezichtspunt.
    Ik denk namelijk ook dat het met minder (zwaar) materiaal stijver zal zijn, duplo.
    Ook verklaart dit misschien dat ik aanhangende 'burleys' naar 't Paastreffen achter Questen nogal zag slingeren...Itt tot achter bijvoorbeeld de Fujin.
    Een ander voordeel kan zijn dat mochten mijn (rechter)beenproblemen verergeren ik met 'n enkele achtervork nooit een E-motor zal kunnen inbouwen.
    Daarbij vind ik het niet prettig om voor mijn vervangende onderdelen aan 1 leverancier vast te zitten. Hoewel ik echt niets tegen vm.nl heb!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen