vrijdag 8 oktober 2010

onder druk testen

Omdat ik van de camping langs het huis van m’n moeder reed kon ik met haar hogedrukpomp met manometer m’n veel te zachte rechterband op zes bar zetten.
Ik had daar (ook wel een beetje bij wijze van experiment) een orgineel ‘dunlop’ ventiel ingezet toen ik problemen kreeg onderweg.

Dat is dus eigenlijk het ‘klassieke hollandse fietsventiel’ met het slangetje ipv de moderne vervangeing het blitz-ventiel. Dat reed gelukkig gelijk weer ’n stuk beter.
Maar de volgende ochtend: Wéér leeg….
Ook die moeilijker op te pompen ventielslangetjes zijn dus kennelijk geen garantie. Maar hoe controleer je je binnenband nu bij een hogere druk dan 1 atmosfeer?
De manier waarop de Quickfit m’n reserveband van de auto controleerde bracht me op een idee: Eenvoudig met m’n (nieuw gekochte) halford’s hogedrukpomp de band op 6 bar brengen en het hele wiel in een balkon-plantenbak zetten!



Ik kon nu weinig luchtontsnapping constateren behalve…Af en toe een luchtbelletje van het dunlopventiel. Met het slangetje dus!



Ik heb nu een Franse ventiel op dat wiel gemonteerd en Schwalbe ‘hogedruk’-velglint. Dat is een soort cellotape nog dunner dan de niet-klevende laag waar je ’t vanaf trekt…
En fin wie ben ik.


P.s Waarom schrijf ik niet meer over m’n bankdrukfiets (Specialité de la Maison)?
Omdat ik daar veel minder mee ‘te stellen’ heb dan met de alleweder.
En de Primo Comet-bandjes met Frans ventiel gewoon netjes op druk blijven!
Fotogeniek / of niet fotogeniek….

2 opmerkingen:

  1. Haha... het ziet er anders wel sterk uit. Ik heb bij de laatste bandenwissel de bekende rubberen linten vervangen door stoffen/textiel achtige linten. Ik zag overigens dat ze in Dronten dat lint op grootverbruikrollen hebben liggen dus dat zal standaard wel gemonteerd worden (aanname!). Succes met dat franse ventiel, hoop dat je nu een beetje op druk blijft! gr. YL

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat spul is in elk geval sterker dan je er in eerste instantie voor geeft: Ik heb er ook een opvulringetje mee beplakt voor het (kleinere) Franse ventiel.
    Het bleek dat er nauwelijks een gaatje in te krijgen is met een haakstanleymes !
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen