woensdag 27 oktober 2010

brede velgen beter

Vanochtend besloot ik om me door de miezerregen niet klam te laten worden. Hoewel het eigenlijk de bedoeling was vandaag met de Revolver m’n rugspieren aan te spreken.
Maar nog voor ik ‘t schuurtje had bereikt bedacht ik me.
Zulke buien zijn niet eens te zien op buienradar.nl.

De heenrit ging ook vrij voorspoedig met de van nieuw velglint voorziene alleweder. Onder de slagbomen door en de rolluiken openden zich als verwacht op het bloemveilingterrein.

Na m’n banden op druk te hebben gebracht op de terugweg kreeg het rechterwiel echter de ene na de andere lekke band. Omdat dat zelfs met tamelijk versleten HPV-banden wel wat érg toevallig was (en er was niets in de buitenband te zien) het Schwalbe plaklint bekeken.
En ja hoor: gescheurd!

Allemaal niet zo lekker in de mot maar gelukkig had ik een rolletje isolatieband bij me dus dat gele band maar als ‘pleister’ gebruikt!

Is dit niet uiterst teleurstellend van dure orginele ‘Schwalbe’ (plak-)velglint? Reden om de reklame die ik van ze voer id vorm van stickers op mijn velomobiel maar te verwijderen?!
Misschien is dat wel wat érg streng. Ik rijd momenteel rond met velgen van maar 19mm breed. Mijn theorie nu is dat bij het remmen door de trommels erg veel kracht moet worden overgebracht met een klein raakoppervlak aan de luchtkamer op 6 bar (waar ik de band nu op probeer te houden).

Als ik velgen van 25mm breed zou gebruiken is het oppervlak dat buiten de nippels valt een stuk groter (24%) en de kwetsende oneffenheden daarvan dus minder eminent aanwezig.
Omgekeerd voor krachten van onderaf op de velg naar boven naar de fiets geldt precies hetzelfde. Een kracht die behoorlijk op kan lopen in kuilen en over klinkerweggetjes.

Volgens mij zijn brede velgen dus waarschijnlijk verstandig in mijn geval waarin ik veel last heb van velgpuncties.

En dat racefietsers wel op 9 bar rondrijden met nog wel smallere velgen is dat niet het bewijs dat ik onzin schrijf?

Dat denk ik niet want het kenmerk van racefietsen is dat ze grote wielen hebben zodat het contactvlak naar de luchtkamer al per definitie een stuk forser is!

4 opmerkingen:

  1. Ik was ooit eens nieuw 20" velglint nodig, maar wist niet waar ik dat kon kopen. Twee laagjes duck tape, brede tape in de lengte doormidden gescheurd, bleken 7000km lang een prima alternatief. Daarna spaakte ik nieuwe remmen in, en kreeg ik echt velglint. Dat was met mijn FAW.

    Laatst had ik problemen met het linker velglint van de Mango. Het zelfde soort tape als jij hebt gebruikt. Ik heb het vervangen door twee laagjes ducktape. Ook op 7 bar geen problemen.

    Nu moet ik zeggen dat de spaaknippel op de foto het wel heel bont heeft gemaakt. Bij mij waren het meer spooklekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brede velgen zijn vooral bij bredere banden en bij te scherpe bochten een stuk veiliger. Brede banden vervormen op een smalle velg veel eerder dan op een brede velg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mick,

    Hoe staat het met de spaakspanning van dit wiel?! Is het niet gewoon zo dat de spaak die zijn kopje door het lint steekt te veel mogelijkheid tot bewegen heeft?

    Groetjes,

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt alle drie voor jullie input.

    @ Peter: Ik heb ook ducktape gebruikt in 't verleden maar dat was toch niet lang bestand bij de druk waarop ik nu rijd. een kwestie van tijd en dan weer...
    Toch zit er niet zo veel verschil in linnen velglint en ducktape met 'n wapening volgens mij.
    @ Wim: De HPv's zijn 37mm dik (breed), niet extreem dus, wel comfortabel genoeg m.i.
    Met eraflopen heb ik nooit problemen gehad maar ik vermoed dat zijdelingse krachten bij 't sturen wel 'n torderende werking kan hebben en zo het lint en de binnenband over de spaaknippels laat wringen.
    @ Erwin: De spaakspanning was idd 'n stuk te laag
    en kan de koppen dus naarbinnen hebben doen laten bewegen tijdens het rijden. Ik heb de spaken opnieuw op spanning gebracht.
    Toch liggen de dingen nog steeds tamelijk hoog door de opvulringetjes die ik id velg gebruikte.
    Dat die ringetjes toch echt nodig zijn bewijst 't linkerwiel: daar is de eerste nippel al weer door de velg getrokken!

    Omdat ik dat wiel daarom tóch moet ontspaken ga ik daarop gelijk de bredere 25mm velg toepassen (inw. gem.)met dezelfde spaken.
    -Een andere methode kan zijn voor een ander spaakpatroon te kiezen waardoor ik bovendien misschien de smalle velgen weer zou kunnen gebruiken.
    De nippels komen 'n stuk minder schuin te staan als ik ze maar 1 keer kruis natuurlijk. Aleen zal ik voor dezelfde zijdelingse sterkte 'n grotere spakenspanning aan moeten houden (&dikkere spaken?).
    Dan moet ik alleen wel achter kortere spaken aan.
    De fietsenbranche kennende zal die niet erg toeschietelijk zijn bij m'n zoektocht daarnaar.
    De lengte kan ik wel zelf berekenen met 'n (DOS)programma'tje.
    -Dan is er nog de mogelijkheid m'n toevlucht tot holkamervelgen te zoeken. Ik weet niet of die zomaar te vinden zijn voor 406 maar dat zal dan zwz de prijzigste optie zijn!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen