Omdat een velomobiel enerzijds een verhoudingsgewijs zware fiets is om op gang te brengen terwijl anderzijds door haar stroomlijn de topsnelheid weer erg hoog ligt biedt 1 achterpion eigenlijk niet genoeg versnellingsbereik.
Tegenwoordig wordt daarom vooral gekozen voor duplo- of triple- voorkettingbladen.
Dat biedt ook welliswaar het grootste rendement maar is niet prettig aan de voeten na een noodstop. De fiets staat dan immers nog in een te groot verzet.
Ook in twijfelsituaties leidt het tot vaak overbodig terugschakelen 'voor het geval dat' wat niet leuk is voor ketting, tandwielen, O-ringen, verstellerkabel en inzittende...
Daar bestaat een oplossing voor, tenminste als je nog in het bezit bent van een ligfiets met tweezijdige achterwielophanging. Maar ook in een oudere 20" Quest met tussenas is dit nog toe te passen: een dualdrive naaf, of beter nog qua rendement, een gemodificeerde dualdrive naaf.
Op www.sram.com ben ik nu eindelijk een onderdelenafbeelding tegengekomen om uit te leggen hoe ik de derde versnelling onklaar maakte en verruilde voor een -middelste- vrijstand.
Een mogelijkheid dus om zonder de fiets aan te drijven de achtercassette te 'resetten'.
Door de pallen -en gelijk het veertje- uit te nemen krijg je een lichter lopende naaf want deze zouden anders (in de 1'en 2'versn.)tegen het naafhuis blijven slepen.
Met het wegnemen van die pallen heb je de derde versnelling onklaar gemaakt.
Geen reden tot rouw want door de planetaire overbrenging geeft dit wel tot een procent of 20 verlies! Ter vergelijk de derailleur 2 tot 5% !
De eerste versnelling geeft natuurlijk ook verlies maar hoef je meestal alleen maar te gebruiken als je met (te) weinig snelheid een brug op rijdt. Op zulke momenten zul je met je zwaardere velomobiel een lichtere racefietser zo-wie-zo meestal niet bij kunnen houden...Of als je met een complete campinguitrusting een berg of brug op rijdt gebruik je die. In de hoogste versnellingen heb je altijd optimaal rendement.
Je kunt het hierbij laten natuurlijk. Nog interessanter wordt het verhaal n.m.m. echter als je de nokken zodanig wegslijpt (afvlakt) met 'n slijpmachine dat het balkje deze in de 2'stand zal missen.
De aandrijfkop wordt daardoor in de middenstand nergens aan gekoppeld en het is nu vrijuit terugstellen van de derailleurs (eventueel ook de voorderailleur!).Dat vergoedt voor mij ruimschoots het verlies van de derde naafversnelling!
Daarmee heb ik de middelste (voorheen de 2') als vrijstand gecreƫerd.
De 'derde versnelling' wordt dan de 2', oftewel die met het hoogste rendement, die je 't meest gebruikt.
Ik hoop dat ik het een beetje uitgelegd heb zo!
Hoi Mick,
BeantwoordenVerwijderenDank, wederom superinfo. Wist helemaal niet dat zoiets mogelijk is! Ik rijd ook met zo'n naaf en heb de 3e V eigenlijk nooit nodig. Na een voor de lente geplande vervanging van de cassette (met andere aantallen tandjes) heb ik de 3e echt niet meer nodig. Ik kan er nog de hele winter over nadenken of ik dan meteen deze 'verbouwing' ga uitvoeren maar ik ga dat zeker overwegen! Gr. YL
Succes YL !
BeantwoordenVerwijderenJe zou ook eerst ff kunnen 'oefenen' op een gewone 3v Sachs naaf, die wielen vind je nog wel n's bij 't grof vuil. Het binnenwerk van 'n Sram is praktisch identiek.
Mvg Mick
Hmmm... dat is een goeie. Net vorig jaar m'n ouwe trouwe batavus (die toch echt opgereden was) met 3v sachs in de container gedonderd! Ga wel even op zoek naar een ander exemplaar...:) Gr. YL
BeantwoordenVerwijderenHey Mick, dat is iets wat ik lang op mijn verlanglijstje had maar ik dacht dat het niet mogelijk was.
BeantwoordenVerwijderenDit lijkt me heel interessant voor anderen, denk eens aan een bijdrage aan Ligfiets&...
Mick,
BeantwoordenVerwijderenHet is al drie jaar geleden dat je deze post hebt geplaatst. Erg interessant, ik ben het al eens eerder tegengekomen. Heb je ook informatie over hoe de Dualdrive gemonteerd kan worden in een Quest als de mijne, met tussenas?
Het bij stilstand schakelen en de vrijloop zou ik erg prettig vinden!
Dank je wel alvast, groet Willem