zondag 24 oktober 2010

ongelukje en dergelijke

Naar aanleiding van mijn dualdrive-artikeltje kreeg ik een uitgebreide mail van een andere Allewederrijder met wat vraagjes over de modificatie.
Die heb ik beantwoord en een foto’tje extra bijgevoegd.
Omdat ik (nog steeds) geen antwoord heb op mijn vraag zijn brief voor m’n site te gebruiken zal ik dat niet doen.
Dan ben ik afgelopen Dinsdag met de Alleweder naar ’t werk getogen maar had niet echt m’n dag.

s'Ochtends gelijk een lekke linker en verwisselen in de stromende regen!
Gelukkig past de Halfords pomp –net- naast m’n stoeltje dus kon ik de reserve-binnenband gebruiken.
Ik ben van nu af zeker van plan eveneens 40ml Joe’s Sealant, of iets dergelijks in de banden te gaan gooien. Als WfvN (Quemo), Paul Dijs (Simply Red) en ‘gewoon’ Wim Schermer dus.
Maar dan moet ik behalve achter ’t spul ook nog achter ’n uitdraai-gereedschapje aan.
Bovendien bleek bij thuiskomst dat 't lek door de velg veroorzaakt moet zijn. Ook op die velg heb ik nu dus de Swalbe plakvelglint aangebracht over 't zooitje wat er al op zat.

Goed ik rij dus Dinsdag in de vroege middag terug via 't fietspad langs de Amsterdamse weg (Amstelveen) word ik afgesneden door een zwarte personenwagen!
Omdat ik op dat moment zelf even naar rechts keek kon ik een aanrijding niet meer vermijden. Ondanks dat ik ’t stuur extreem naar rechts gooide (haar rijrichting) en uit alle macht in de (Jagwire) remtrommels kneep!
De mevrouw was akelig onaangedaan onder het e.e.a. Ik was in eerst instantie geschrokken en hels.
Ze gaf wel gelijk toe dat het haar schuld was omdat ze ondanks de oprit tot het fietspad me had afgesneden.
Ik werd wat rustiger toen bleek –wat ik niet echt verwacht had- dat haar schade groter was dan de mijne!
Door snel van rijrichting te veranderen was de neuskegel (op z’n plaats gehouden door m6 draadstang en ducktape)eigenlijk alleen maar afgeschoven maar had zelf geen zichtbare (extra) schade. Het verband van het ding (waarschijnlijk ook dankzij de alu reflektor/ versteviging ad binnenzijde) was nog volledig intact!

Zij had evenwel een forse kras op het rechterportier, waarschijnlijjk veroorzaakt door de hoge moer ad draadstang op de neus: Net goed!
Ze parkeerde en wilde wel een schadeformulier invullen met haar “lease auto”.

Omdat ik zelf wel in staat ben de neuspunt opnieuw vast te zetten en het haar schuld was (“u ziet die enorme vlag voorop toch wel?!”)hebben we het gelaten bij een uitwisseling van namen en telefoonnummers.

Dat wil zeggen, ik heb zelfs haar visitekaartje.

Maar laat ik nu als restant uit een recalcitrant verleden nog steeds een wantrouwen hebben tegen 'vrouwen met een lease bak’?

8 opmerkingen:

  1. Gelukkig liep het voor jou goed af.
    Toch ook leuk dat een FAW terug kan bijten en dat de 'losse neus' schade voorkomt.
    Ik had vrijdag nog profijt van mijn Jagwire kabels toen een grijze auto met grijze inzittenden ineens voor me stond. Toch handig als je fiets strak stuurt en goed remt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. idd Peter, hoewel het wel weer 'n klusje is waar ik natuurlik niet op zit te wachten.
    Het heeft me wel doen besluiten de neuskegel in een fluoriseerde kleur te gaan (laten) spuiten.
    Ik ga dat met m'n zwager overleggen, die heeft 'n auto-schade bedrijf.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Mick,

    Ik denk dat je met een tupperware-VM meer schade had gehad ;-)

    Denk ook dat een felgele dop geen enkel verschil had gemaakt ten opzichte van de huidige kleur. Mensen Zien nu eenmaal de meest opvallende dingen over het hoofd in het verkeer. Alleweders, knalgele ambulances met zwaailicht en sirene, en donkergrijze Fiat Puntos. Je kunt (helaas) niet alles voor zijn.

    Groetjes, en succes met de herstelwerkzaamheden.

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Mick,

    Jammer dat zulke dingen gebeuren natuurlijk. Maarja, had je maar een vlaggetje moeten mont..... ohnee, die zit op duidelijk zichtbare hoogte fier wuivend boven de neuskegel te wimpelen.

    Van mij mag je uiteraard je vlag laten wapperen maar feit is gewoon dat mensen die niet kijken ook niets zien. Het enige is dat je als ligfietser met zo'n vlag wel een automobilist kan inpeperen dat je toch ondanks je beperkte hoogte met de fiets zelf toch hoog genoeg bent om gezien te worden met het vlaggetje. Mondje snoeren gaat dan een stuk gemakkelijker.
    Hoe dan ook, mensen zien ook nog altijd personenauto's over het hoofd, zelfs complete stadsbussen en zelfs noodvoertuigen met blauw zwaailicht op.

    Ik sluit me aan bij Erwin, blij dat je met de heerlijk robuuste Alleweder bent want die kan best wat hebben en valt vaak ook vrij gemakkelijk weer bij te werken.

    Wat betreft je opmerking over vrouwen in leasebakken, ik zou dat willen uitbreiden naar gewoon mensen in leasebakken.

    Hopelijk gaan de ogen van de dame in kwestie wat verder open zodat ze zulke acties in de toekomst niet weer uithaalt, niet bij ligfietsers maar ook nit bij andere verkeersdeelnemers.
    Maar blij dat het verder niet problematischer verlopen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt erwin, en de neus zit er al weer op.
    En ik heb ook schade aan 't casco (rechts onder) uitgedeukt + 5 nieuwe popnagels aangebracht.

    Die schade liep ik op door experimenteer-drift.
    Ik heb met 'n 20" 451mm achterwiel rondgereden. Dat fietste lekker snel maar afritten met kuilen waar ik voorheen moeteloos door kon rijden sloegen toen de carrosserie in elkaar ad voorkant. Doordat de neus omlaag gekomen was...

    Niet doen dus FAW'ers !
    Mvg Mick

    p.s. Ik denk ook dat 'n kunstofmodel ernstiger schade gehad zou hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wilfred,
    Ik geef toe dat ik m'n vlaggetje ook wel zag als vervanger van een opvallende kleur van m'n vm...
    Daar denk ik nu dus overnieuw over na maar wil niet iets slecht uitvoeren.
    Ik zal m.i. n.l. toch eerst voor 'n 2-componenten ondergrond moeten zorgen. En dat natuurlijk zo dun en gelijkmatig mogelijk.
    Desalnietemin denk ik dat het id evengoed was gebeurd, na 't achteloze gezicht van die vrouw gezien te hebben!
    Ze leek 't -haast lijflijke- contact met mij wel interessanter te vinden...Vandaar m'n nadruk op haar als vrouw. Grappende collega's wezen natuurlik ook gelijk op dat aspect.
    Ze zei letterlijk "ik zal voortaan meer op ligfietsers letten!". Omdat ik wat gekalmeerd was heb ik daar niet aan toegevoegd; "Ja en op racefietsers, kinderen...Heeft u eigenlijk wel 'n rijbewijs?!"

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jep defensief rijden blijft de boodschap voor fietsers, de meeste mensen denken dat zo'n roeifits amper 25km/u rijd... In de stad klopt dat wel ongeveer :-)
    gelukkig kom je er goed vanaf Mick, leve de FAW!
    Teun-even hoog als een autobestuurder, en nog geen oogcontact. "wakker worden!!"

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Teun. Toch bezorgen de roei- of bankdrukfiets me maar een fractie van de kopzorgen van die van de FAW. Te veel voor 1 daarbij werkende blogger eigenlijk!
    Ik zou toch wel n's 'n streamer op de 222's willen proberen!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen