woensdag 16 maart 2022

Remkabelhulpje Tektro 2.0

 Cantilever remmen zijn niet echt meer van deze tijd. Toch is het kennelijk al weer zo lang geleden dat Derk Thijs met zijn eerste model 222 Revolver op de markt kwam!

De tijd vliegt want inmiddels worden er jammer genoeg helemaal geen roeifietsen meer gebouwd door Thys ID...

Maar goed, er rijden nog best een aantal stalen 222's rond met cantilever 'korte-slag' remgrepen aangesloten op V-brakes die eigenlijk een lange-slag remhandle zouden moeten hebben. En die laat zelfs ik zoals ze bedoeld zijn door Derk omdat het goed hoort bij het type stuur dat hij ontwierp.

Het vervelende is dat die al korte slag dan nogal eens nóg verder verkort werd omdat er niet voorzien is in een kooi voor het 'loodje' van de remkabel. 

Lood mag al jaren niet meer toegepast worden in zelfs het soldeer van drinkwaterleidingen maar het is nog wel terug te vinden aan iedere fiets. Niet in je mond stoppen dus ;-) !


Oorspronkelijk hebben mijn remgrepen waarschijnlijk wel een soort afstelschroeven gehad zoals op deze foto. Je kunt ze (denkelijk) nog steeds bestellen namelijk.

Dan zouden ze dus specifiek voor tonnetjes in de richting van de kabel zijn bedoeld en misschien NIET blijven hangen. 

Het voordeel van de stelschroeven kwijt zijn is evenwel dat ik vrijwel alle remkabeltypen kan gebruiken. Dus laat ik het liever zo. Afstellen kan ik ook bij de velgrem doen namelijk (in mijn geval). En voor bij de trommelrem.

Het probleem met de remkabel die blijft hangen doet zich vooral voor bij de linker remgreep van de (langere remkabel van de) achterrem. 

Eerder heb ik dat provisorisch proberen op te lossen door een zelfgemaakt rekbandje geknipt uit een binnenband. Dat ging alleen al snel kapot door de grillige vorm van het loodje. Bandje legde snel het loodje...

Daarom heb ik dat zelfde principe nu wat duurzamer uitgevoerd door de spil uit de greep te vervangen door een m6 boutje met borgmoer. Aan de binnenkant van de Shimano-greep zit een vernuftig aangebracht inbusboutje om dat te bewerkstelligen ZONDER gebruik te hoeven maken van destructief gereedschap!

Niet dat u het gaat doen natuurlijk (ik ken de meeste roeifietsers een beetje) maar u zou alles dus zo terug kunnen brengen in oorspronkelijke staat!



Om een nieuwe binnenkabel aan te brengen (dat je in principe ook zelf kan doen) moet je dan het door mij uit een aluminium buisje 15 mm vervaardigde hulsje in de stand van de bovenste foto zetten. Daarvoor kun je alle typen rem-binnenkabels gebruiken (!).







Vervolgens druk je de U-vorm dicht en spant er een dubbel geslagen elastiekje omheen. Dat je achter de remkabel bijeen trekt met een kort vuilniszakkenbindertje.









Omdat ik wel verwacht dat vroeger of later het elastiekje ook in deze configuratie breken zal heb ik bij de reserve dyneema kabel nu eenvoudig nog een elastiekje +v.b. bij.

Ik vind de nu iets toegenomen voorspanning bij de korte slag greep door het elastiekje zeker nog wel acceptabel. Maar het is ook mogelijk het ingebouwde veertje bij de spindel te verwijderen. Dat vind ik zelf dus niet nodig.

Omdat ergens een remkabel op de kop tikken vaak nog wel lukt, maar precies het goede type...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten