donderdag 31 maart 2022

Hydraulische krimptang

 Gereedschap dat je iedere dag gebruikt mag wat kosten naar mijn idee. Dus gereedschap waarmee je gereedschap beter kunt maken dat je bijna iedere dag gebruikt helemaal (-: !


Daarom heb ik voor 50 euro een hydraulische krimptang gekocht waar ik erg tevreden over ben. En er zitten zelfs reserve oliekeringen bijgeleverd (voltooid deelwoord:D)!






Ik maak er de 'haakstokken' van om plantenbakken of bloempotten mee naar me toe te trekken tussen de vaak nauw geplaatste stapelkarren-bledden. En gebruik er de bamboe achterkant van om die juist weer in een orderkar mee op zijn plaats te drukken.


''Een handige kraai vangt altijd wormen'' verzin ik hierover weer even ter plaatse en waar u bij zit!  

Minder ''handig'' is dat ik die stokken nog wel eens kwijt raak. Maar daarom heb ik er met de tang gelijk een paar reserve gemaakt.

 

 

Voorheen kwamen de bijgebogen schroefogen die ik met een plugje in het bamboe draaide nogal eens los. Ze beginnen dan te draaien wat erg irritant is om nog mee te werken en bij een zware klus  trok ik ze soms helemaal uit de ongeveer 60 centimeter lange stok!

Komt omdat de vezels van bamboe in de lengterichting lopen. Dus loodrecht daarop moest de versteviging komen. Een tie-wrap is daarvoor niet sterk genoeg. Een ordinaire slangenklem werkt wel maar 'gestroomlijnd' is anders natuurlijk ;-)

Met geperforeerd staalband kan ik gerust dezelfde sterkte als een slangeklem bereiken maar een beetje zonde van mijn vrije tijd! En niet mooi ook...

Het lijkt idioot om je buisafsnijsel om een stokje te willen klemmen met een kracht tot wel 4 ton (4000 kg). Maar het systeem werkt met met twee inzetbare drukhelften die samen een zeskant vormen. Precies de vorm van de kop van de meestgebruikte bouten dus.

Zodra de twee drukmallen elkaar raken valt de kracht op het bamboe dus weg zodat het niet (verder) kan splijten.

De zeskantsvorm zal dus ook geschikt zijn om moeren in de buisjes in te persen als bouwmateriaal. Of lagers. 

Misschien zou ik zelfs (rem-) kabels kunnen maken door  daklood om een staalkabel aan te brengen. Maar in ieder geval hulzen en aanbrengen om van 2 (bedienings-) kabels of als verlenging van fiberstokken (voor wielhoepels bijvoorbeeld) om van twee  1 te maken.

Om zo de hoeveelheid restmateriaal zowel als de gangen naar de reguliere handelsvestigingen te beperken. 

Rebelie om zo te zeggen tegen het zijn van het slaafse hondje van de Westerse
consumptie-maatschappij!


 

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Nog wat toepassingsmogelijkheden die ik kan bedenken zijn bijvoorbeeld zelf kwastjes maken van touw dat ik inklem aan buis of een stokje. Voor het aanbrengen van epoxyhars.
      Of het verbinden van fietspompslangetjes.
      Kan ook met slangenklemmen dat laatste maar fraai wordt dat nooit (scherp!) .

      Verwijderen